Sidaett
ALU
Avkylning
Inlines
Överleva
Intervju
Skojten
Länkar
Cykeltur

Nyhet...
Gästbok
Forum
 

Bygg långfärdsskridskor på hjul

"Inlines" är egentligen ingen ny uppfinning. Tävlingsåkare på skridsko har använt denna typ av rullskridskor för barmarksträning i många år. Tyvärr är dessa träningsskridskor svåra att få tag på och kostar ganska mycket. De är dessutom byggda för hastighetsåkning vilket innebär en betydligt mer framåtlutad åkstil. Men misströsta inte, man kan med ganska enkla medel bygga sina egna rullskridskor som passar för distansåkning, försäsongsträning och du behöver inte vara rädd för svaga isar...

Byggbeskrivning

Man kapar till aluminiumprofilerna i den längd man önskar. Med bågfil, rasp och vanlig fil skapar man den önskade formen och rundar av hörn.

Sedan är det dags att borra hål för bindning och hjul (2). För att kunna placera hålen noggrant fordras nästan en pelarborrmaskin. Det kan vara lite klurigt att få till det avlånga hålet (1) om man inte har tillgång till en fräs. Eventuellt kan man strunta i att ha det avlångt och istället an-passa placeringen av frambindningen så att det stämmer överens med kängorna.

Innan man borrar hål för hjulen bör man fästa ihop profilerna med två små skruvar för att förhindra att hjulen hamnar olika högt. Det är ingen mening att sätta hjulen på en kurva för att efterlikna långfärdsskridskons kurva. Hjulen är så mjuka att de pressas ihop så att man ändå åker på alla hjul. För att minska slitaget och rullmotståndet är det därför bättre att de sitter på en linje.

Längden på skridskon och avstånden mellan hjulen kan man säkert laborera med. De mått som anges här är de som jag har använt och funnit fungera bra. För att göra skridskon lättare kan man göra "lättningshål" (3) på sidorna i skridskon. Tyvärr är det hjul och lager som står för den största delen av vikten men man kan skapa en ganska läcker design med dessa extrahål.
Delar

Hjul, lager och monteringsdetaljer kan man få tag på i en vanlig sportaffär här i Linköping. Eventuellt kan man behöva beställa hem större hjul än de har på lager.
Ett hjulset består av ett hjul, två lager (4), en lagerdistans (5) (av aluminium eller mässing) och två skruvar (6).

De monteras enligt bilden. Det finns också en variant där lagerdistansen är gjord av nylon och man har en genomgående skruv som axel och en mutter på andra sidan. Den är lite billigare men har en tendens till att bli lite glapp.

När man åkt ett tag på sina rullskridskor är det lämpligt att flytta om hjulen så att de slits jämt, man bör även försöka hålla lagren rena från smuts. Det finns en hel vetenskap i Amerika om hur man ska flytta om hjulen.

Gå med i en nyhetsgrupp på Internet om du vill veta mer!