Sidaett
ALU
Avkylning
Inlines
Överleva
Intervju
Skojten
Länkar
Cykeltur
Tips
Dagbok
Karta

Nyhet...
Gästbok
Forum
 

Dagboken

980606 (Sveriges Nationaldag)
Göteborg (S)- Fredrikshamn (DK)- Saeby - Aalborg
65 km
4 tim
16.2 km/tim

Vaknade klockan 7 i Göteborg.

Färjan till Fredrikshamn kl. 9.30.

Vackert väder men regn i Danmark.

Efter en läcker lunch som bestod av oxfilé och potatis startade vi 14.30 från Fredrikshamn.

Motvind och duggregn. Stannade i Saeby och handlade kvälls- och frukostmat. Varning för streckade vägar på cykelkartan! Åk heldragna vägar!

Efter att ha irrat omkring på sandvägen kom vi till slut (20.15) till Strandparken Camping. En hyfsat ordinär camping, men utan någon speciell kvalitét.
Martin fick ett platt däck för första gången på resan, men han bytte slang utan större problem.

____________________________________________________

980607
Aalborg - Hobro - Vammen
80 km
5 tim
16 km/tim

Vaknade strax innan 8.00. Martin Tog en dusch. Under natten hade det regnat så tältet var blött.

10.30 bestegs cyklarna med målet Viborg. Åkte först förbi Aalborgs Akvavitfabrik.

Trots att vi inte tänkt åka några mer streckade vägar gjorde vi det ändå. Genom en nationalpark på grusväg och följde sedan järnvägen söderut.

Strax därefter började regnet, inget vanligt regn utan ösregn. Regnet fortsatte sedan hela eftermiddagen. På grund av regnet stannade vi på en camping i Vammen.

Vi var rätt blöta. Innehavarna var väldigt trevliga och såg till att kläderna hängdes på tork.

Det var ett gäng holländare där och vi sjöng svenska sånger för dem.

____________________________________________________

980608
Vammen-Viborg-Karup-Herning-Sdr Felding
97 km
6.30 tim
14.7 km/tim

Vi behövde inte betala något på campingen om vi lovade att skicka vykort från två ställen. Det lovade vi.

Precis när vi skulle åka kom världens störtskur, men sen regnade det inte på hela dagen, möjligen lite dugg.

Det var i alla fall motvind hela dagen! Cykelvägen från Viborg till Herning var spikrak, eftersom den låg på ett gammalt järnvägsspår. Paus för Pizza i Karup. De hade en flygplats, men stavade utan "st".

Viss förvirring om vägen ut ur Herning uppstod, vilket ledda till att vi fick irra omkring i en timme innan vi kom rätt. Efter lång och plågsam cykling kom vi till campingen i Södra Felding.

Efter tortellini middag somnade vi snabbt.

Tråkig camping. Den var inte bemannad, så man fick gå över en stor väg till Q8 och betala.

____________________________________________________

980609
Sdr Felding-Ölgod-Varde-Esbjerg
71 km
5.16 tim
13.4 km/tim

Vaknade vid ~8 men somnade om och upp vid 09.00.
Regn och hård blåst från sydsydväst (just den riktning som vi skulle).
Regn, regn, blåst, blåst hela dagen.
På TV:n hade de mycket riktigt lovat detta väder och för en gångs skull slog väderprognosen in.
Lunch vid 16-tiden i Varde. Påtår till Kaffe för 7 kronor. Makronbolle+ kaffe 14 kr.

Väl i Esbjerg fanns ingen camping så inkvartering blev i ett mycket fint vandrarhem. Delade rum med en pratglad dansk från Aalborg.

Det fanns en camping, men vi missade den (7 km utanför Esbjerg).

I morgon bär det av till tyska gränsen!

____________________________________________________

980610
Esbjerg-Ribe-Tönder
83 km
4.30 tim
18.5 km/tim

Sol och medvind första milen. Det går fort när man har solen och vinden med sig.

På välpumpade däck och väloljade kedjor startade vi från vandrarhemmet. Alla kläder torra.

Stannade för lunch i Ribe, Danmarks äldsta stad. Där fanns en Peking-grill och en domkyrka som kostade 10,- att gå in i. Det gjorde vi inte utan cyklade vidare mot gränsen.

På campingen i Tönder mötte vi en amerikan som cyklat runt i hela världen och som var på väg runt i Skandinavien. Förra året hade han cyklat 8000 km. Vi avrådde honom från att cykla i Norge och rekommenderade Sverige i stället.

____________________________________________________

980611
Tönder-Süderlügum (D)-Bredstadt-Tönning

96 km
4.34 tim
21 km/tim

Soligt och medvind hela dagen! Härligt att cykla i sådant väder. Tyvärr kom vi iväg lite senare än planerat, så vi hann inte så långt.

Passerade gränsen till Tyskland efter några km. Tyskland ser ut som Danmark, platt! Platt som en pannkaka. Turistinformationen gav inte mycket men vi lyckades i alla fall få tag på en karta över Schlesig-Holstein.

Det var en jäkla rulle, men inget speciellt hände förutom det.

____________________________________________________

980612
Tönning-Eider Sperrwerk-Meldorf-Brunsbüttel-Glückstadt-Kollmar
99 km
5.10 tim
19 km/tim

Ösregn på morgonen. Passerade stellwerket och förundrades. Här hålls havet borta från att översvämma.

Två punkteringar under dagen. Den ena punkan på Martins cykel (ösregn, glasbit), den andra på Mats cykel (glasbit, lagades i röken från ett raffinaderi).

Tog färjan i Brunsbüttel, men inte över Elbe utan över en liten kanal.

Medvind mot Glückstadt, och jättefint väder. Campingen låg inte som vi trodde i Glückstadt, utan 12 km bort. Väl framme klockan 21.00 visade det sig att innehavarna av campingen pratade svenska! Mannen hade jobbat i Linköping på 60-talet och hade lärt sig svenska på kvällskurs.

Det första han sade när han hört att vi var från Sverige var: "Hur är vädret i Östergötland? Sämre!".

____________________________________________________

980613
Glückstadt-Hemmoor-Grossenhain-Wehdel(Silber See)
83 km
4.40 tim
17.3 km/tim

Sedan vi hört att affärerna stängde kl. 13.00 på lördagarna började vi med att handla. Därefter färja över älven till Wischhafen (4 mark/person).

Naturligtvis regn på förmiddagen. Vädret lättade dock på eftermiddagen.

Lunch åt vi inte förrän 16.00 på en Bierstübe. Alla restauranger och affärer var stängda överallt.

Camping på en stor camping vid Silber See.

Många personer som på klassiskt tyskt maner bar hockeyfrilla.

Vissa problem med att hitta campingen, ingen skyltning, tur att vi hade vår "Generalkarte". Campingen var stor för att ha så dålig skyltning.

____________________________________________________

980614
Wehdel-Rastede-Bad Zwischenahn-Weener

133 km
6.18 tim
21.1 km/tim

Idag gick vi upp i soligt väder och tältet var torrt som omväxling. Vi bestämde att vi skulle köra hårt, 13 mil till Weener.

Efter att ha hämtat nytorkade kläder från torktumlaren satt vi upp på cyklarna. Söndag är tydligen cykeldag i Tyskland, för vi mötte en massa cyklister.

Sol och medvind ackompanjerade oss hela förmiddagen och vi åt lunch på en bra men dyr restaurang (25 kr/person). Det var vi värda efter att ha cyklat så långt.

Lite färja över Weser (2 mark/person).

På eftermiddagen avtog solen, men vinden höll i. Sid- och medvind i princip hela tiden. Slutligen kom vi fram till campingen, som låg på andra sidan en järnvägsbro över floden Ems och kunde checka in. Dyrare än de andra campingarna (22 mark) och inte speciellt mycket faciliteter.

Detta område i Tyskland är tydligen plantskolornas tillhåll för när vi cyklade passerades ett flertal dylika.

____________________________________________________

980615
Weener-Bellingwolde (NL)-Stadskanaal-Borger-Hoogeveen-Koekange
113 km
6.15 tim
17.1 km/tim

Var iväg från campingen 11.30. Passerade gränsen till Holland och upptäckte att det inte var någon gränskontroll alls, bara en skylt.

I Holland är gatorna i städerna täckta med stenar i stället för asfalt, jobbigt att cykla på. Dessutom är det motvind i Holland.

Hittade resans första McDonald's i Stadskanaal och kalasade på Mc Specialmenyer, kaffe donuts och glass.

Mätta och belåtna till Hoogeven och irrade runt lite innan vi hittade campingen.

Campingen var ej öppen (de stänger vid 17.30 i Holland). Martin upptäckte att de inte har toapapper på dassen här...

____________________________________________________

980616
Koekange-Meppel-Kampen-Dronten-Harderwijk

85 km
5.14 tim
16.1 km/tim

Vaknade med lite sol och ooootrolig motvind. tog en färja över en kanal. Förresten så finns det många kanaler här.

Mötte ett flertal cyklande skolelever.

Lunch på en pizzeria i Kampen (tog mycket lång tid med pizzorna).

Efter lunch kom regnet och mer motvind. Dronten, ett förtjusande samhälle på Flevoland med vacker kassörska på C1000.

Åkte rakt på den stängda campingen och talade med två engelsmän på resa.

Vi valde att smita från campingen i Kooekande utan att betala, de hade ju inget toapapper...

____________________________________________________

980617
Harderwijk-Huizen-Huizerhocht

52 km
3.20 tim
15.4 km/tim

"Lovely morning, isn't it? Yes ?", var det första engelsman sa. Och det var det. Sol!

Vinden kom hela dagen starkt från väster. Upp på cyklarna vid 10.15.

Idag skulle vi se Amsterdam. Irrade runt efter en camping i en timme. Väl framme tog vi bussen och tåget in till Amsterdam. Åt lunch på McDonald's och gick på sexmuséet.

Hittade ett trevligt Internet-café och kontaktade våra elektroniska vänner. Fick tipset av caféinnehavaren att gå till "Red Light District" och där fanns det flickor i fönster.

Åt middag(stark) på en kinakrog och tajmade precis fel så att vi fick vänta på bussen i 40 min i Hilversum.

Inget toapapper på Harderwijk så vi såg inget annat val än att smita därifrån också.

____________________________________________________

980618
Huizerhocht-Hilversum-Utrecht-IJsselstein

58 km
3.55 tim
14.7 km/tim

Toapapper på muggen innebar givetvis betalning på campingen.

I regn sökte efter Irenes campingaffär. Hittade det vi sökte (gas och tallrik, då Martins hade gått sönder).

Handlade kl. 12.00 och åt frukost vid 13.15 i en telefonkiosk vid motorvägen.

Ösregn hela dagen. Kaffepaus på gyllene M:et.

Uppehåll i vädret inneber ju inte mindre problem då Mats cykel punkade + att en eker på bakhjulet gick. Nödcamping där vi fick betala på en gång trots att de saknade toapapper på muggen...

____________________________________________________

980619
Ijsselstein-Gorinchem-Oosterhout-Rijen

67 km
3.52 tim
17.2 km/tim

När vi efter att ha sovit gott på campingen fortsatte i mulet väder och mot/sidvind mot IJsselsteins cykelaffär visade det sig att det var marknad i stan. Det visade sig också att Martins cykel var mer trasig än Mats. Martin köpte också "Bar-Ends" för bekvämare cykling. Reparationen tog en "stor halvtimme" under vilken vi handlade midsommarmat. En svenska som bott i staden 13 år tipsade oss om "Haaring", en strömmingsmodell som man äter här tillsammans med rå lök.

Cyklade vidare och i Oosterhoot fick Mats ånyo en trasig eker. Under reparationen åt vi lunch.

Framåt eftermiddagen blev det soligt och varmt och vi cyklade glatt fram till ett McD, vari vi intog kaffe och donut.

På campingen gjorde vi slut på våra sista Gulden. I morgon är vi i Belgien.

Sillbuffé med snaps (Mats whisky) samt jordgubbar med room (grädde).

Holländarna såg konstigt på oss när vi sjöng snapsvisor.

____________________________________________________

980620
Rijen-Meerle (BEL)-Lier-Mechelen-Waterloo

146 km
7.44 tim
18.8 km/tim

Soligt och varmt (ungefär 30 grader).

Efter att ha tagit farväl av campingen åkte vi efter 20 km in i Belgien. Det märkte vi dock inte eftersom vi inte såg nån skylt.

I Belgien har de inte riktigt lika bra cykelvägar/skyltar. Oftast bara lite betong vid sidan av vägbanan.

I höjd med Bryssel blev landskapet mer backigt och böljande. Efter att ha följt cykelskyltar mot Waterloo åt fel håll i en skog kom vi efter mycket trixande ut på en motorväg. Farligt, farligt. Den gick i alla fall till Waterloo.

Väl där var klockan 21 och ingen camping stod att finna. Efter yvigt handviftande och kartritande fick vi till slut en vägbeskrivning till campingen som otroligt nog var öppen trots att klockan var 22.30.

Efter att ha duschat av svetten och kalasat på grillad kyckling i mörkret gick vi till slut och lade oss klockan 01.00.

____________________________________________________

980621
Waterloo-Charleroi-Cerfontaine
68 km
4.17 tim
15.7 km/tim

Vaknade och upptäckte att det var VARMT! Vindstilla och 35 grader i skuggan.

Belgarna har dåliga vägar och dålig skyltning så vi fick finna oss i att åka på den stora, vältrafikerade vägen mot Charleroi. Väl där fann vi att Belgarna inte är så mycket för att städa gatorna och så. Inte heller gillar de att bygga cykelbanor.

Lång nedförsbacke mot centrum ledde oss till en McD.

Södra Belgien är BERGIGT. I kombination med värmen är det svettigt med 10%-iga uppförsbackar i flera kilometer. Men vackra vyer får man i alla fall.

Bergsvägarna ledde oss upp till en charmerande liten by, Cerfontaine, där vi kollektivt beslutade att campa och vila ut. Lyckades också få kläderna tvättade hos en trevlig dam i en bar.

Framåt kvällen brakade ett hejdundrans åskväder loss. Ganska mysigt att krypa ner i sovsäcken.

I Belgien tutar alla bilister på i princip allt som rör på sig och då naturligtvis också på cyklister.

____________________________________________________

980622
Waterloo-Charleroi-Cerfontaine (FR)
68 km
4.17 tim
15.7 km/tim

Vaknade och upptäckte att det var VARMT! Vindstilla och 35 grader i skuggan.

Belgarna har dåliga vägar och dålig skyltning så vi fick finna oss i att åka på den stora, vältrafikerade vägen mot Charleroi. Väl där fann vi att Belgarna inte är så mycket för att städa gatorna och så. Inte heller gillar de att bygga cykelbanor.

Lång nedförsbacke mot centrum ledde oss till en McD.

Södra Belgien är BERGIGT. I kombination med värmen är det svettigt med 10%-iga uppförsbackar i flera kilometer. Men vackra vyer får man i alla fall.

Bergsvägarna ledde oss upp till en charmerande liten by, Cerfontaine, där vi kollektivt beslutade att campa och vila ut. Lyckades också få kläderna tvättade hos en trevlig dam i en bar.

Framåt kvällen brakade ett hejdundrans åskväder loss. Ganska mysigt att krypa ner i sovsäcken.

I Belgien tutar alla bilister på i princip allt som rör på sig och då naturligtvis också på cyklister.

____________________________________________________

980623
Sisonne-Reims-Chalons en Champagne
91 km
4.54 tim
18.5 km/tim

Hade bestämt att vi skulle gå upp tidigt så att ingen fransk bonde skulle se att vi tjuvcampat. Efter att alla sniglar tagits bort från tältet åkte vi till intermarche och handlade frukost.

Mot Reims i soligt väder och väl där spanade vi in katedralen. På utsidan var den rikt utsmyckad med bilder på folk utan huvuden och andra folk som höll upp kjolen.

20 francs gav vi till en tant som samlade in kollekt i kyrkan, eftersom det var gratis att gå in.

Karta över Frankrike köptes i en bokaffär och lunch för första fången på franska M:et. OBS! Quarter Pounder heter Royal Cheese...

Cykling genom champagnedistriktet i många härliga uppförsbackar.

På campingen i Chalons mötte vi ett brittiskt par som också cyklade.

____________________________________________________

980624
Chalons en Champagne-Brienne le Chateau-Bar sur Aube
96 km
4.44 tim
20.3 km/tim

Härligt solig dag med inte så mycket uppförsbackar.

Lunch på en liten restaurang på landsbygden, entrecote och för första gången i Frankrike vin.

Fryntliga fortsatte vi med lätthet mot den hittills billigaste campingen (16 franc).

Till middag hade vi köpt en butelj vin som vi delade på.

____________________________________________________

980625
Bar sur Aube-Recy sur Ource-Is sur Tille
106 km
5.36 tim
18.9 km/tim

Schysst väder, lite moln. Uppför nästan hela dagen. Att det började regna gjorde ju inte saken bättre.

Lunch på en trevlig restaurang. Vi beställde menyn för 60 francs och fick förrätt (paté), varmrätt (rostbiff med harricots verts) och efterrätt + kaffe.

Delade också på en flarra vin och oj va bra vi cyklade efter det.

Camping i Is sur Tille, liten camping som inte var bemannad när vi kom.

____________________________________________________

980626
Is sur Till-Dijon-Savigny sur Les Beaune
68.5 km
3.45 tim
18.2 km

Efter att ha slagit ihop tältet tog vi en tripp till Intermarche där vi inhandlade frukost som intogs på en liten kulle strax söder om Is. I soligt väder cyklade vi sedan mot Dijon.

I Dijon cyklade vi runt lite på de bilfria gatorna (endast buss i centrum) och hittade ett Internetställe på stationen. Där internettades i en timme ungefär och sen blev det lunch på Quick. Nån sorts toast. Sen irrade vi runt lite till och fortsatte sedan mot vårt mål.

Strax utanför Dijon inhandlades backspeglar till cyklarna, vilket var en god investsering (40 francs/styck) eftersom trafiken är ganska tät i städerna.

Den tänkta campingen i Beaune fanns inte så vi fick campa 4 km utanför.

På campingen fanns söta franska flickor, holländska fotbollsfans och ett fransk-engelskt klättrarpar och MC-tyskar.

Intogs vin och somnades.

____________________________________________________

980627
Savigny les Beaune-Chalons sur Saone-Fleurville
87 km
4.40 tim
18.4 km/tim

Efter en stärkande frukost (lagad av Mats eftersom Martin sov gott), packade vi och gav oss iväg mor Chalon. Där var gatorna avstängda för bilar pga. marknad och turistbyrån stängd men vi lyckades hitta ett McD där vi inmundigade 36-kilometers-bagtel med kaffe.

På vägen ut ur stan uppstod förvirring om var vi var eftersom det var Mats som var kartläsare, men naturligtvis var vi hela tiden på väg åt rätt håll!

Lite senare förmörkades himlen och vi stannade för en lunchmiddag på en liten krog. Där försökte vinfryntliga fransmän kommunicera med oss med varierande resultat allt medan Norge spelade fotboll på TV.

När vi sagt au revoir till fransmännen fortsatte vi ryckvis med regnpauser och en lång åsk-kaffe-paus under en bro.

Campingen låg inte där den skulle så vi tog en annan med fina buskinhägnande campingplatser och åt kyckling.

____________________________________________________

980628
Fleurville-Villefranche sur Saone-Lyon-Vienne
127 km
6.35 tim
19.3 km/tim

Dagen började mulet. Efter en stärkande frukost begav vi oss av. Vägen följde Saonne hela tiden och var nerför hela vägen till Lyon.

I Villefranche såg vi en skylt om McD och eftersom det var söndag ville vi lita på att det fanns öppna ställen så vi slog till.

Efter lunch var det nerför, nerför och soligt. Vid Lyon lyckades vi hitta en väg som var uppförsbacke med efterföljande nerförsbacke som man fick bromsa i för att inte överskrida hastighetsbegränsningen (50km/tim) i. Väl i Lyon tog vi en promenad i en stor park och åkte i lite tunnlar innan vi kom ut på andra sidan. Efter det blev vägen väldigt bergig, förmodligen för att vi slutade följa floden.

När vi slutligen kom fram till Vienne (11% nedförsbacke) upptäckte vi att den tänkta campingen var stängd och inte alls användbar. Efter mycket snurrande och besök på ett "Foyer des jeunes travaillers" blev vi tvungna att ta in på ett ***-hotell som vi prutade priset på ett dubbelrum till 250 francs på. Dyrt men vad kan man göra om man inte hittar campingen?

____________________________________________________

980629
Vienne-Condrieu-Serrieres-Tournon sur Rhone
75 km
3.35 tim
20.8 km/tim

Mycket väl utsövda äntrade vi cyklarna och började rulla söderut längs Rhône.

Utanför Condrieu blev vi stoppade av en kvinna som undrade om vi tappat en portfölj, vilket vi inte hade och forsatte till Intermarché för att handla innan lunchstängningen (2.30 tim). När vi skulle betala upptäckte Martin att hans plånbok var borta. Vi slog upp ordet plånbok och fann att det heter portfeuille, vad göra? Cyklade tillbaka till Condrieu och rådhuset (den plats där man lämnar in upphittade saker) men de hade inte fått in någonting. Martin lämnade sitt namn och nummer och fick deras så att han kan ringa i morgon. Han ringde också hem så att Lars Erik kunde spärra kortet.

Sedan fortsatte mot söder i ett nästan hela tiden svagt nedåtlut.

Lunch/middag i Serrieres på ett grillhus, dyrt, men gott.

Rätt var det var klockan 20.00 och vi hittade en camping direkt.

____________________________________________________

980630
Tournon sur Rhone-St Just
103 km
4.52 tim
21.0 km/tim

Vaknade med sol och vackert väder. Vi cyklade i ganska mycket nedförsbackar, men också några uppförsbackar.

3-milapaus vid Rhône där vi såg en norsk båt glida förbi.

Lunch för 60 francs/person på en liten restaurang, sen vidare i varmt väder.

Hittade en camping nära en biflod till Rhône där vi simmade och dök från en rasad bro.

Martin lovade också att han skulle gå upp tidigt...

____________________________________________________

980701
St Just-Avignon-St Gilles
108 km
5.27 tim
19.8 km/tim

Martin gick inte upp tidigt. Kom inte iväg förrän 10.30. Varmt och soligt.

Vi cyklade, väl sololjeinsmörjda med bar överkropp, mot Avignon där vi tittade och fotade den berömda bron. Vi hade också sett en skylt om gyllene M:et, men hittade inte till restaurangen. Fortsatte därför 10 km till närmaste stad och köpte grillad kyckling med potatissallad samt glass (gott gotti gott gott).

Campade på Frankrikes mygg- och knotttätaste camping, mycket nära de södra träskmarkerna.

____________________________________________________

980702
St Gilles-Aigues mortes-Montpellier-Sète-Marsellian
114 km
6 tim
19.1 km/tim

På morgonen var myggen borta och ersatta av knott. De bits också och är jättesmå. Sol, sol, sol hela dagen.

Åkte till mairen och bad dem på knögglig skolfranska ringa och kolla om de hittat plånboken. De fattade. Plånboken ej upphittad.

Satte kurs mot Medelhavet. Saltdoften i luften avslöjade att vi var mycket nära. Genom de södra träskmarkerna med svag vind. Handlade på en Intermarché i Aigues Mortes.

I le Gran-du-Roi fick vi äntligen syn på havet. Vackert grönblått. I la Grande Motte såg vi en vacker plage som vi ledde ner cyklarna till. Resans första Medelhavsdopp!

Uppfriskade av detta satte vi kurs längs kusten mot Montpellier. När vi närmade oss staden ökade trafiken mångdubbelt. I en vältrafikerad rondell beslöt vi att inte offra de timmar det skulle ta att åka in till stan, utan fortsatte.

Efter att ha åkt på vackra strandremsor kom vi till slut till Sète, där vi tänkt campa. Icke sa Nicke! Ingen camping! Fortsatte ut på strandremsan och till slut dök en ****-camping upp. Där ville dock tre uniformerade vakter inte släppa in oss, det var stängt för natten. Vi hänvisades vidare 3 km. Där fanns det gott om campingar.

Valde till slut en trevlig camping vid havet med sandplatser istället för gräs. Svårt att sätta upp tältet i sand, men till slut lyckades vi.

Gasen var nästan slut, men vi fick i alla fall ljummen pastasoppa (VÄLDIGT al dente)

____________________________________________________

980703
Marsellian-Agde-Beziers-Narbonne
77 km
4.4.6 tim
16 km/tim

Bärjade dagen lugnt med att åka till Agde och leta efter gas. I en "Mr Bricolage" hittade vi gastuber som hade samma skruvgänga som den förra. De innehöll nästan samma gas också så vi slog till.

Turistbyråflickan visste ingenting om cykling så vi tittade på kartan i stället.
Planerade att inte åka till Beziers, men när vi såg Quick-skylten så blev vi tvungna. Ett dåligt val. Efter att ha ätit och spenderat tid med att ta oss ut ur stan kom vi på att vi skulle ta en genväg genom en vinåker, ett djupt dike och ett område märkt "Propertaire privé. Defense d'entrer.". Det var en bra genväg.

Längs småvägar mot Narbonne. Väl där hittade vi inte campingen, men väl ett fint industriområde. Till slut fick vi campa på den dyr (125 francs) camping med stenhård mark, myror och egen toalett. Träffade där en holländsk familj som körde Saab och Volvo och tyckte om Astrid Lindgren.

____________________________________________________

980704
Narbonne-Sigean-Banyuls sur Mer
109.5 km
5.40 tim
19.2 km/tim

Sol och blåst. Efter att ha matat myrorna på den svindyra campingen cyklade vi iväg i motvind. Men det dröjde inte länge förrän vi bytte riktning och fick densamma i ryggen.

Paus utanför staketet till en safaripark där gnuer, zebror och strutsar gick omkring.

Handlade på Intermarché och åt lunch med ett tyskt cykelpar som vi träffade där. De hade cyklat längs kusten från Portugal och skulle till Tyskland/Schweiz.

Mot Pyrenéerna i kraftig medvind, genom turiststäder och vackra vyer till bergen.
Efter 30 minuter i bergen såg vi en skylt om tältcamping och cyklade dit i en brant, brant nedförsbacke. Det var en dyr camping (>100 francs) så vi drog vidare till en billig camping municipal i stället.

Träffade där en britt som vandrade genom Europa och skulle nu vidare genom Pyrenéerna till Atlanten, ca en månad kvar...

____________________________________________________

980705
Banyuls sur Mer-Portbou-L'Escala (ESP)
80.5 km
4.40 tim
17.2 km/tim

Pyrenéerna är branta! Efter att ha cyklat 15 km på slingervägar kunde vi äntligen passera gränsen till Spanien. Vänligt nog hade de lagt en nedförsbacke efter gränsen till första stan, Porbou.

Där fann en järnvägsstation som man kunde ta ut pengar på (om man vet vad Sverige heter på spanska, Mats).

Stärkande lunch på en grillstuga och lite siesta innan vi satte igång igen. Efter 5 km uppför kunde man fortfarande se stan...man skulle varit en fågel.

Efter 50 km tog Pyrenéerna slut. De var vackert men jobbigt. Helt plötsligt blev det platt som en pannkaka och vi cyklade glatt vidare till L'Escala dä vi efter att ah jämfört priset på fyra campingar valde den billigaste. (1650 pesetas)x1.07. Där fanns myror!

____________________________________________________

980706
L'Escala - Toroella - Platja D'Aro - Blanes
96 km
5,16 tim
18,2 km/tim

For iväg omkring 18-tiden. Handlade för första gången på ett spanskt Supermarket. (Mycket billigt vin).

Efter ca 5 km blev vi omkörda av en stor skördetröska. Den följde vi efter och åkte snålskjuts i vinddraget bakom den. Vi höll cirka 26 km/tim i 2,5 mil men på grund av uppförsbackar orkade vi inte cykla i den takt som traktorn höll. Efter några timmar och en lunch (för första gången på spanska McD) åkte vi i "Små Pyrenéerna". Mycket trevliga berg (norr om Lloret de mar) med mycket grönska och bra backar som följde höjdkurvorna.

Camping i Blanes med färre myror än tidigare natt.

____________________________________________________

980707
Blanes - Barcelona - El Prat de Llobregat
83 km
4,15 tim
19,3 km/tim

Startade från campingen vid pass 10.30.
Vägen längs kusten gick på en stor väg, men den var ganska platt och hade stor väggren så det gick bra att cykla.
3-mila paus med bad och glass i Port de Balis. Varmt i vattnet och trevliga vågor.
Stannade till vid en jättestor affär i Mataró och åt på McDonald's.
Efter att ha cyklat en kort stund till började det regna. Ösregna! Naturligtvis med tillhörande åskväder. Blixten slog ner precis där vi var med en otrolig smäll så att man åkte baklänges.
Efter ungefär en timme upphörde regnet och allt blev som vanligt: Sol och 30 grader varmt.
Följde N-II in mot Barcelona där gatorna var enkelriktade med 4-8 filer. Ibland fanns det cykelbana i mitten.
Letade efter turistbyrån, men fann i stället ett Internetcafé så vi sket i turistbyrån.
1200 pesetas för en timme Internet, sen ut ur stan igen.
Följde skyltarna ut ur stan. Vägen blev bredare och bredare. Till slut var det en motorväg där man inte fick cykla så vi cyklade av vägen vid El Prat de Llobregat.
Där fanns en ***-camping precis vid flygplatsen som vi valde att campa på.

____________________________________________________

980708
El Prat de Llobregat - Castelldefels - Sitges - Coma Ruga
74 km
4,10 tim
17,8 km/tim

Valde att vakna något senare än beräknat på grund av störd sömn.
Jag (Mats) hade varit tvungen att använda öronpropparna för första gången eftersom flygplanen dundrat hela natten.
Vi skrev våra vykort som köpts dagen innan och kom iväg ungefär klockan 12.00
Det var inte lätt att hitta rätt väg eftersom alla vägar var stora och mycket trafikerade.
Efter några timmar kom vi till ett bergsområde med mycket vackra vyer.
Lunch/Middag klockan 16 i Sitges på spansk restaurang. Åt calamares (smask!).
Kom fram till en bra camping i Coma Ruga där marken var hård. Lånade hammare av några danskar som efter tältuppsättningen bjöd på hasselbackspotatis, grillat kött och öl.
Några timmar senare tog vi kvällsdopp med efterföljande dusch.
Campingen låg så att tåget gick rakt igenom vilket orsakade vissa insomningsproblem.

____________________________________________________

980709
Coma Ruga - Torrembarra - Tarragona - Cambrils - L'Ametlia de mar
87 km
5,06 tim
17,0 km/tim

Började dagen med att tvätta våra kläder.
Eftersom både Martins och Mats eker hade gått sönder fick vi vägbeskrivning till närmaste cykelaffär i Torrembarra.
De kunde bara fixa Mats cykel då de sa att Martin hade annat bakdrev som de inte kunde få loss före klockan 17. Åkte då till en annan reparatör som fixade ekrarna i ett kick.
(De ville förstås vänta till efter siestan varvid vi sade "Grande Problemos!")
Vi blev dagens underhållare i den lilla playabyn Miami Playa, när byns ungdomar gick förbi oss när vi satt i skuggan på en bänk.
Med nyfixade cyklar åkte vi till Tarragona och åt, för omväxlings skull på Burger King.
Kvällsdopp i L'Ametlla (+dusch) och sedan tjyvcamping i skogen, 30 meter från en större motorled.

____________________________________________________

980710
L'Ametlla de mar - Benicarlo - Torrenostra
114 km
6,13 tim
18,2 km/tim

Sol som vanligt. Satte fart i motvinden söderut.
Stannade på en mack, köpte vatten och tvättade oss lite.
Följde N340 hela degen, bra väg med mycket långtradare, men det fanns en bra väggren som man kan cykla på.
I en nedförsbacke hade dock vägbyggarna valt att lägga dubbelfil uppåt och tagit bort väggrenen så att långtradarna blev tvungna att köra precis bredvid oss. Farligt!
Följde skyltar mot campingen. När vi kom dit visade det sig att de skulle ha pengar för cyklarna! 400 pesetas/cykel! Oacceptabelt så vi fortsatte till nästa camping. Där ville de också ha pengar för cyklarna, men vi prutade i alla fall ner det till en cykel.
Campingen var en förbudscamping med allting förbjudet och inget varmt vatten förutom mellan 9 och 21.

____________________________________________________

980711
Torrenostra - Castellon - Puçol
104 km
5,32 tim
18,7 km/tim

(Hastighetsrekord 67,1 km/tim)
Helt oväntat var det sol när vi steg upp. Vårt fina klädstreck hade torkat kläderna och vi åt en god frukost.
Naturligtvis var det motvind i dag också.
I en lång, rak nedförsbacke mot Benicasim slogs dagens hastighetsrekord och väl där handlade vi på Consum.
Restaurangerna ville inte vara öppna, men till slut hittade vi en i Burriana där vi åt Entrecôte och annat för 4 000 pesetas.
Fortsatte söderut längs grusiga och ojämna vägar längs playan.
I Puçol fann vi en camping med spanjorer som bjöd på melon och en italiensk cykelsemestrare.
När Mats skulle duscha valde en liten ungjävel att kasta boll på hans glasögon så att båda glasen fick sprickor.
Glasen sitter i alla fall kvar.

____________________________________________________

980712
Puçol - Valencia - Cullera - Xeraco
84 km
4,38 tim
17,9 km/tim

Kollade på kartan och såg att det fanns två vägar att välja på för att ta sig mot Valencia.
Vi valde att inte ta Autovian (En motorvägsliknande väg med 120 km/tim tillåten hastighet och tillåtet för cyklister att köra där.)
Tänkte handla i ett köpcentrum, men det var stängt på grund av Domingo (söndag), så vi fikade på gyllene M:et i stället.
Valencia körde vi rakt igenom och tog lunchpaus utanför staden på en mindre restaurang, med en ung alkoholist som pratade med oss på mycket svår spanska så vi inte fattade någonting.
Camping i Xeraco på en tyskägd camping med många tyska campare.
Badade i havet där det var mycket höga vågor.

____________________________________________________

980713
Xeraco - Olivia - Altea
80 km
4,40 tim
17,0 km/tim

Soligt (ovanligt?) och en kraftig motvind.
En mellandag liksom då det inte hände så mycket.
Skottlossning i en småstad vi passerade, fast mer troligt var att de sköt fyrverkerier pga. någon slags festlighet.
Lunch på en truckdriver-sylta med god och billig mat.
Glasögonen håller fortfarande ihop.
I Calpe fanns en hög klippa som var hur fräck som helst och det kom rök från den!
Camping i Altea där vi mötte en motorcykelburen journalist som höll på att skriva en bok.

____________________________________________________

980714
Altea - Benidorm - Alicante - Santa Pola
75 km
3,40 tim
20,4 km/tim

Martins bakekrar har ånyo pajat. Lagade det i Alicante, men fälgen hade en spricka i sig så han fick byta hela bakhjulet.
Alicante verkar vara en trevlig stad med en esplanada där folk samlas på eftermiddagen.
Kom inte så långt denna dag pga. av cykelservicen.
Camping i Santa Pola där man hade delat in platserna i länder och självklart sov vi i Svécia.
Några tyska dödsmetallare semestrade i en svartmålad ambulans. De sjöng och spelade gitarr till riktigt sent.

____________________________________________________

980715
Santa Pola - Torrevieja - Cartagena - Isla Plana
110 km
5,21 tim
20,4 km/tim

(maxfart 75 km/tim!!!)
Sol och blå himmel som vanligt.
God fart längs kusten och vid från sidan, sedan motvind.
Åt tidig lunch på McDonald's, där vi blev bjudna på kaffe 2 ggr och träffade på svenskar.
Paus under en motorvägsbro.
I Cartagena talar de inte engelska, men vi lyckades få tag på kartor ändå.
Åt mer lunch på McDonald's, dock utan att bli bjudna på kaffe. Varför har de inte milkshake och McDonuts i Spanien?
Efter Cartagena tog vi en rak och fin väg på kartan, men som var egentligen över ett berg!
i 5-kilometersbacken mot Isla Plana slogs hastighetsrekord (75 km/tim)! Svindlande fort.
Campingen var fin, men dyr: 2 700 pesetas.

____________________________________________________

980716
Isla Plana - Puerto de Mazarron - Aguilas - Mojacar
105 km
5,32 tim
19,0 km/tim

Kom iväg kl. 10.30. Då var det redan 32 grader i skuggan.
Efter en liten stund (1,30 tim) pausade vi i skuggan av en glasigloo.
Efter pausen hade vi tänkt åka ut mot kusten, men vägen var avstängd så vi körde huvudvägen i stället.
Det var ett högt berg. 15 km stigning upp till 500 meters höjd och sen mycket nerförsbacke mot Aguilas. Där intogs lunchmeny för 1 100 pesetas. Efter det var det behaglig cykling längs kusten till campingen.
På campingen såg vi ett finskt par med en fet MC. De var mycket tystlåtna så vi vågade inte prata med dem.

____________________________________________________

980717
Mojacar - Venta del Probe - Almeria - Almerimar
128 km
5,47 tim
22,0 km/tim

Kraftig blåst åt fel håll. Dagen började bra med platt väg, men inte långt därefter började stigningen. Uppför, uppför och åter uppför länge och mycket.
Sedan mitt på dagen blev det platt, en slags högplatå.
Lunch på en långtradarsylta. Därefter ändrade vi riktning och cyklade rakt söderut.
Tack vara den starka vinden behövde man inte anstränga sig för att cykla i 40 km/tim. (Dessutom svagt nedför.)
Glasspaus i Almeria och tänkte hitta en camping i El Eijdo, men där låg den inte utan vid kusten, 6 km längre bort.
Jättestor camping med jättestora priser.

____________________________________________________

980718
Almerimar - Adra - Torrenueva
70 km
4 tim
17,2 km/tim

Sol (mycket, mycket ovanligt) och blå himmel. Cyklade mest hela dagen.
Mats hjul började låta konstigt. Vid kontroll såg vi att en eker hade gått sönder. Vi bestämde att fortsätta. Och fortsatte det gjorde vi, det var bara det att en eker till gick sönder.
Tyckte att det var lika bra att campa.
Don Cactus hette campingen och låg i ett landskap fullt av växthus, men i ställt för glas kör de med transparenta presenningar spända över stålställningar.
Sabado är tydligen festdag för spanjorerna. Högljutt var det långt in på småtimmarna, fast vi somnade gott ändå.

____________________________________________________

980719
Torrenueva - Motril - Malaga - Torremolinos
118 km
6,54 tim
17,0 km/tim

Lämnade Don Cactus och sa hej då till den svenska flickan i supermecadon och började cykla uppför. Och nerför.
Cyklade om en fransman som också skulle till Gibraltar, men han ledde cykeln i uppförsbackarna och hade höjdpackat på pakethållaren.
Lunchade grillad kyckling och tysk potatissallad utanför Nerja. Efter lunchen cyklade vi om fransmannen igen.
Stannade för att ta ut pengar.
mats Bakhjul var nu väldigt snett och 4 ekrar hade gått av.
Beslöt att campa utanför Malaga.
Strax innan Malaga cyklade vi om fransmannen igen. Han visste inte var campingen låg. Det gjorde inte vi heller. Fortsatte därför till Torremolinos för att uppsöka en cykelaffär dagen efter.
Det var inte lätt att ta sig ur Malafa. Mycket autovia och mycket trafik.
På campingen fanns fransmän.

____________________________________________________

980720
Torremolinos - Marbella - Estepona
64 km
3,28 tim
18,2 km/tim

I Torremolinos fanns en cykelaffär, Xtrembike, men de hade stängt 20-21 juli, så vi fortsatte längs autovian till Marbella, men där hade cykelaffären stängt på mångdagar!
Uppgivna fortsatte vi till nästa camping i Estepona. Där blev vi genast bjudna på cerveza av en 66-årig dansk, Eddie. Han hade cyklat dit också, fast för ett tag sen, genom Östeuropa.
han bodde på campingen och berättade och frågade mycket och lovade oss att visa vägen till cykelaffären nästa dag.

____________________________________________________

980721
Estepona - San Roque
40 km
2,62 tim
16,2 km/tim

I går kväll sa vi att vi skulle åka kl. 09.30 vilket vi nästan gjorde.
In till Estepona och direkt till cykelaffären. Det skulle dröja till kl. 13, så vi följde med Eddie till hans stammisställe. Vi blev bjudna på Café au lait.
Efter ett tag kom Eddies alkoholklubbskompis Mikael Brostrom och då fick vi vino tinto med sodavatten (mums).
Vi pratade och drack och klockan blev mer och mer.
Vid ettiden, innan vi gick tillbaka till cykelaffären tog vi en sväng förbi Mikaels lägenhet där hans mamma Hanne (konstnärinna) var.
Mycket mischmasch i den lägenheten, det vill jag lova!
Därpå hämtade vi cyklarna, sa adjö till Eddie och drog till campingen i San Roque.
Mats hade 6 trasiga ekrar. Martin fick en ny kedja.

____________________________________________________

980722
San Roque - La Línea - Gibraltar (GB)- Algeciras (ESP)
36 km
2,00 tim
18 km/tim

Vaknade och hade ingen frukost.
Supermercadon hade 2x125 ml yoghurt, så vi beslöt att åka till La Línea och köpa frukost.
Handlade frukost som intogs i skuggan av cigarettsmugglingen från Gibraltar.
Cyklade förbi alla bilar som stod på kö vid gränsen och vi behövde bara visa framsidan av passet.
Väl i Gibraltar beslöt vi att ta linbanan till toppen i stället för att cykla eftersom Martins cykels bakväxelvajer var av.
Linbanan kostade 1300 pesetas per näsa och ledde upp till världens utsikt. Vi köpte 24 vykort och frimärken.
På the Rock fanns också droppstensgrottor och klippapor som var tama.
Väl nere igen åkte vi till Grand Punta de Europa och såg på Afrika.

Gibraltar - The final end
Äntligen framme efter lite mer än 420 mil
8 länder och många upplevelse som vi vill minnas länge och väl.

Martins växelvajer hade ju gått av så under måltiden som vi intog på Burgarkungen talade vi med ägaren som ringde till cykelaffären och sa till oss att de stängde klockan 19.
Martin ilade då iväg och köpte sig en ny och fin vajer men det fattades också en plastkabel som tappats någonstans på vägen och som en skänk från ovan kom en livets-ord-kille som råkade ha just en sådan kabel som vi saknade.
Sedan cyklade vi ut från Gibraltar och tillbaka till Spanien mot Algeciras.
Campingarna hade man lagt ner och byggt Shellmack av i stället så vi tog in på Hotell som kostade 4 000 pesetas, men prutades till 3 000.

____________________________________________________

980723
Algeceiras - Madrid

Vaknade väl utsövda och gav oss iväg till järnvägsstationen som hittades efter en del omvägar.
Diskuterade en stund med personalen som sa att det går att ta med cyklarna på tåget om man "viker ihop dem".
Vi beslöt att ta nattåget redan samma dag. Afrika får vänta till senare.
Därpå åkte vi till playan för att en sista gång ta ett dopp i Medelhavet och sola magen som inte fått sig någon solbränna alls...
Var på perrongen en dryg timme innan tåget skulle gå eftersom vi förväntade oss problem.
Det fick vi också. Vår vagns konduktör höll benhårt på att båda våra cyklar skulle vara i samma kupé, undanstoppade under understa britsen. Det gick ju inte, där var jättelite plats. Till slut lade vi varsin cykel i varsin kupé, vilket accepterades (med lite protester och axelryckningar) av konduktören.
I samma kupé var även två brasilianska kusiner (numera boende i Florida) som också hade cyklat genom Europa, men de hade tagit tåg emellanåt för att slippa bergen.

____________________________________________________

980724
Madrid - Hendaye(F)

Vaknade väl utsövda i Madrid, lagom innan tåget anlände till stationen.
Efter att ha bökat ut cyklarna ut kupéerna och monterat ihop dem sa vi farväl till brassarna.
Gick till bagageförvaringen och lämnade in cyklarna. Bokade biljetter till nattåget mot Paris med byte i Hendaye.
Tog metron till ett cybercafé och kollade alla mejl som man fått sedan sist.
På cybercafeet fick vi tipset att kolla in kungliga slottet och muséer. Vi gick förbi slottet, men inte in. I stället gick vi till ett konstmuseum och spanade in spansk modern konst: Picasso, Miro, Dali med flera
Efter att ha tillbringat några timmar där gick vi till Burger King och åt hamburgare. Sen tillbaks till stationen.
Där träffade vi brassarna igen, det visade sig att de skulle med samma tåg som vi, fast en annan vagn.
Vi hade inte som vi trodde, liggvagn, utan sittvagn.
Cyklarna monterades raskt isär och lades ovanför sittplatserna. Nemas Problemas.
I kupén fanns utom vi ett spanskt par, en spansk 40-åring som studerar historia och kan lite engelska och en spansk 23-årig sekreterare från Madrid som hade 2 dagars semester!
Vid 1.40 avvek historikern och ersattes mitt i natten av en spansk mor-dotter konstellation.
Eftersom jag (Martin) fann det svårt att sova valde jag att prata med de två unga trevliga spanjorskorna i stället. Ganska svårt, men det går bättre efter en cerveza. (I alla fall blev spanjorskans engelska bättre.)

____________________________________________________

980725
Hendaye - Paris

vaknade med ont i hela kroppen efter att ha sovit mycket illa.
Regnade i Frankrike när vi kom fram.
Köpte frukost i en liten affär, bestående av mager yoghurt och baguette.
Tåg mot Paris i ett halvfullt tåg med speciella platser för cyklar. (Detta bådar gott för fortsatta resor med tåg i Frankrike.)
Sov gott på tåget och vaknade lagom innan tåget anlände Paris.
Väl framme bokade vi biljetter till tåget mellan Åaris och Hamburg. När vi frågade och det gick att ta med cyklar på tåget svarade han NEJ!
Man kunde inte ta med cykeln på något tåg överhuvud taget från Paris, inte ens på dagen.
Skit samma vi tar med dem ändå, tyckte vi.
På turistinformationen fick vi veta vart campingen låg och de lovade att vi skulle hitta dit. ("We send so many people there, and no one come back...").
Fann campingen utan problem. Paris är en mycket bra stad att cykla i. Fina cykel/bussbanor längs avenyerna. Cyklade förbi Louvren längs Champs-Elysees.
Campingen låg i Bois de Bolougne och var ganska billig.
På kvällen åkte vi in till stan och besåg Sacre Coeur. Mycket fulla ungdomar.
Förundrades över Métron. Gångar överallt.

____________________________________________________

980726
Paris - Hamburg(D)

Vaknade utsövda klockan 11.30.
Åt frukost, cyklade till Gare du Nord, där vi skulle lämna våra cyklar.
Väl i bagageinlämningen frågade vi om de kunde ta cyklarna.
-Oui! 30 francs/cykel. Men sen visade det sig att det var 60 francs egentligen. Så vi struntade i det och låste fast cyklarna utanför i stället.
Medan vi stod och diskuterade började två av bagagekontrollanterna slåss med varandra! De slogs så mycket att väggen välte!
Sen åkte vi till Eiffeltornet och besteg det via trappor för 14 FF. Sen tillbacks till stationen för att ta nattåget. Det visade sig att man inte får ta med cykeln. Det struntade vi och packade cyklarna under sovbädden..
Konduktören sa "No velo!". Vi sa "Oui, velo!" och pekade. Till slut sa han "Chance." och gick. Pas des problems!

____________________________________________________

980727
Hamburg - Frederica(DK) - Fredrikshamn - Göteborg(S)

Blev väckta lagom innan Hamburg. Tog av cyklarna och meckade ihop dem. Gick till biljettluckan och ville ha biljetter till Fredrikshamn. Fick reda på att vi måste ta ett tåg som gick om 7 minuter och kom då till Hamburg Hautbanhof och tog ett tåg med speciella cykelplatser mot Fredrica. (Egentligen kostade det 25 DM men kortläsaren funkade inte med Mats VISA- kort.) I fredrika bytte vi tåg mot Aalborg.
Vi hade hela tiden sällskap med en tysk man och hans son som skulle cykelsemestra i Sverige. Mycket trevligt sällskap.
Försökte ta ut pengar i Aalborg, men lyckade ej. Lyckades däremot med att nästan missa tåget till Fredrikshamn.
Vi hade nu fattat att hela reskassan var slut...
I Fredrikshamn gjorde vi ett sista försök att betala med kortet för biljetterna till färjan hem, vilket inte gick. Kassören sa att vi kunde åka in till terminalen och försöka ta ut pengar i automaten, vilket förstås inte gick. Provade att låna pengar av några svenskar som bara sa: "-Nä tyvärr inte idag va".
Struntade då i biljetter och åkte på färjan ändå.
Vi hade nu inte ätit något ordentligt på många många timmar.
Skramlade i hop några mynt och köpte Raider och Sprite som vi avnjöt tillsammans med 4 dl whiskey och billigt vin från Spanien.

Klockan 23.15 var vi hemma på svensk jord igen.

Snipp snapp snut så var semestern slut.

Man kanske skulle cykla till Peking...