GREKLAND – MITT PARADIS!

Första gången jag åkte till Grekland var 1986. Jag for med en kompis och hennes kille till RHODOS en vecka. Fast jag hade halsfluss och vi knappt såg något mera än Rhodos stad, stranden där vi bodde samt for på en busstur till Lindos så var jag fast – Till Grekland skulle jag flera gånger!!!

Två år senare åkte jag med min mamma och pappa till KRETA en vecka. Vi bodde i Platanias, tillbringade en del kvällar i Chanias mysiga stad samt for på en busstur till paradiset – Falassarna. Där var det nästan helt folktomt på den långa vackra sandstranden. Vattnet var kristallklart och smaragdgrönt. Helt underbart!

Så när Patric och jag skulle förlova oss 1991 var jag orubblig, det måste bli i Grekland. Vi insåg att för att hinna uppleva "allt" så behövdes det två veckor.

Vi valde att fara till KORFU och det visade sig var ett perfekt val. Det finns nog inga vackrare öar i Grekland än de JONISKA!!! Dom har allt: Vacker natur med höga berg, gröna olivlundar och turkosblått kristallklart vatten!

Året därpå återvände vi till Korfu med mina älskade föräldrar, dom måste ju naturligtvis också få uppleva denna gröna och vackra ö. Vi hyrde MC och for runt på ön och de var lika förtjusta som oss. Vi passade även på att ta en båttur till de små närliggande öarna PAXOS och ANTIPAXOS.

ZAKYNTHOS var en ö som jag tittat länge på i resekatalogerna. Där fanns det bl.a. Jättehavsköldpaddor, ett spännande skeppsvrak och många vackra stränder. Så dit åkte vi året därpå och det var till och med ännu bättre än Korfu. Inte lika många turister, UNDERBARA sandstränder och en lagom stor ö för att hinna med att utforska allt. Framförallt var det en helt otrolig känsla att snorkla med de stora sköldpaddorna samt stå på bergsklippan högt ovanför Smugglers Wreck och se skeppsvraket långt där nere i viken med det otroligt turkosgröna vattnet!! WOW!

1994 åkte vi till LEFKAS med ett annat par. Det var ännu en mysig och vacker Jonisk ö mellan Italien och Greklands fastland. Vi hyrde som vanligt MC i två veckor och for runt på de slingriga vägarna till små charmiga bergsbyar, kloster och olika härliga badstränder.

KEFALONIA var den Joniska ö som var kvar att utforska och ditt for vi första gången 1995 med mina föräldrar. Det är den mest dramatiska och vackra ön av dem alla! Vi for runt på de smala kustvägarna med klippor som stupade rakt ner i det knallblå havet och såg fantastiska vyer, besökte paradis-stränder, spännande droppstensgrottor, underjordiska grottsjöar och charmiga fiskebyar. Det blev helt klart vår favoritö eftersom den har ALLT!! Ofta brukar stränderna som hotellen ligger bredvid vara bland de sämsta men på Kefalonia bodde vi nära tre jättefräscha stränder med finkornig sand, de hade t.o.m. fått utmärkelse av EU för sitt rena vatten.

Året därpå återvände Patric och jag till vår andra favoritö – ZAKYNTHOS. Vi trodde att vi hade utforskat det mesta vid vårt förra besök men hittade nya smultronställen. Vi hann även med att ta en båttur till grannön i norr: Kefalonia. Där tillbringade två kompisar sin bröllopsresa så vi hälsade på dom i 2 dagar. På färjan över såg vi delfiner som dök under färjan och hoppade ovanför vattnet!! Det var en rolig upplevelse!

1997 fyllde min pappa 60 år så då åkte vi en vecka till KEFALONIA i augusti för att fira honom. Det var stor skillnad på att vara där i augusti när "alla" italienare och greker har semester mot för under julimånad. Vi som helst vill vara för oss själva på stränderna hade nu folk som låg alldeles kloss inpå.. Bilar stod parkerade överallt så det var svårt att ta sig fram på vägarna. Men vi hade det härligt ändå och jag hade sådan tur att jag kunde besöka "ormbyn" MARKOPOULO. Där det varje år mellan 6 och 15 augusti kommer massor med små ormar med kors på huvudet och tungan och slingrar sig in i byns kyrka och runt ikonen av "Our Lady Mary". Dit vallfärdar pilgrimer och sjuka från hela världen vid denna tidpunkt för att uppleva dessa små ormar och få ha en orm på sin kropp. Ormarna är välsignade, anses som ett mirakel och har helande förmågor! Det var jättekul att få uppleva detta "mirakel" och få en liten helig orm lagt runt halsen!

Sommaren efter detta var det i ZAKYNTHOS vi firade semestern. Där drömmer jag om att ha ett litet hus. Det är en helt underbar ö! Runt kusten finns säkert mer än 30 underbara sandstränder som alla är olika. En del är milslånga med finkornig sand och lagom mycket folk (Banana Beach). Andra ligger som i en vik med stora stenformationer i vattnet och är perfekta att snorkla vid ( Porto Zoro). Denna gång åkte vi med båt till den naturvackra sköldpaddsön Marathonisi med sin stora havsgrotta och fick en ny favoritstrand. Det var även första gången vi lyckats komma in i Smugglers Wreck och fick utforska skeppet samt bada i det otroligt salta och knallturkosa vattnet. Det var en härlig känsla! De tidigare åren hade inte båten som tar en till Smugglarviken kunnat gå in i bukten pga. undervattenströmmar men tredje gången gillt. Å´ äntligen fick jag se vraket på nära håll! En dag åkte över till fastlandet och besökte de antika Olympia. Det är också värt ett besök. Resten av tiden hyrde vi som vanligt MC och åkte runt på ön och hittade bl.a. en spännande grotta som låg högt uppe i bergen och de tog oss flera timmar att hitta dit. Det var bara ett hål ner i marken med en trasig trä stege. Väl där nere fanns massor av oförstörda droppstenar i taket!!

1999 åkte vi med mina föräldrar till Kreta. Vi trodde inte att vi skulle fastna för den ön lika mycket som de joniska men där misstog vi oss. Enda felet med Kreta är att det är en sån stor ö, man hinner inte uppleva allt vackert som finns. Så dit måste vi åka fler gånger! Jag fick i alla fall återuppleva Falassarnas underbara strand och hittade en annan paradis-strand - Elafonissos. (Kallas även för Kretas Maldiverna! ) Vi var bl.a. till Knossos, besökte tre grottor varav en var Helt fantastisk!! Den var nyöppnad för turister och jag har aldrig sett så mycket och stora gnistrande stalagmiter/stalaktiter!!!

I sommar åkte vi till fastlandet på Grekland till den lilla charmiga fiskebyn Parga, mitt emot de joniska öarna. Parga är en vacker plats som är ett perfekt utgångsställe för utflykter på fastlandet. Det enda vi saknade var att det inte fanns så många olika stränder i närheten att åka till. Vi är ju bortskämda med t.ex. Zakynthos underbara stränder där man kan åka till olika varje dag om man vill. Vi hyrde bil i flera dagar och åkte till den Heliga platsen Delfi. Det var en dröm som jag alltid haft att få åka dit och det var verkligen värt resan. Delfi ligger otroligt vackert till, tyvärr var vi där i värsta värmeböljan de haft på många år så man kunde inte njuta av allt som man hade tänkt utan fick hålla sig i skuggan så gott det gick. Vi åkte även till de storslagna klostren i Meteora! De ligger byggda på hundratalsmeter höga klippformationer med spektakulära vyer. Det var också en upplevelse utöver det vanliga. En annan grej man inte bör missa är att besöka Europas största droppstensgrotta i Perama. Man fick gå genom sagolika salar och gångar med massor av vackra stalagmiter och stalaktiter i en timme. Läckert!

Jag har haft tur som kunnat återvända till Grekland varje sommar. Jag mår aldrig så bra som när jag är där. Att få känna lukterna, de varma vindarna och få blicka ut över det stora blå havet – det är lycka för mig!!! Jag ledsnar aldrig på Grekland. Det finns många vackra öar kvar att resa till, särskilt drömmer jag om att få uppleva Santorini och Amorgos. Så jag hoppas att vi får fler tillfällen att åka till Grekland framöver när vårt barn har fötts..