Vandringstips för Huskvarnabergens naturreservat med omgivning

Vandring

Vätterbranterna

NV

415-414-412-404-402

Bauerleden ger en enastående vandringsupplevelse!
Leden går från IKHP parkeringsplats upp på utsiktshöjderna i norr, ner till Ulvadalen och vidare till Brunstorpsravinen, som man följer upp mot utsiktshöjderna vid Vassarp. Härifrån kan man gå vidare till Hukarp och tillbaka till IKHP över höjden, knutpunkt 403 på kartan eller ta vägen till 407.

Bauerleden S Terrängen vid IKHP SV 101-106-108-109-113 och ner till Huskvarna via Stadsparken eller Utsikten Vandring med utsikter i vacker terräng.
Utsiktsrundan Vätterbranterna

NV

415-414-412-411-413-416-415 Från IKHP parkeringsplats upp på utsiktshöjderna i norr, ner till Hulustorp och åter till IKHP.
Smedstorpshöjden runt Björnåsterrängen

SO
NO

305-202-208-218-209-205-202-305 Vandringen går upp på Smedstorpshöjden med dess enastående utsikt och vidare tillbaka i den dunkla naturen på baksidan av berget
Ny!
Min vardagsfavorit
Björnåsterrängen Alla blad 216-215-214-213-220-208- över Smedstorpshöjden, nerför halva backen mot 202 och sedan till vänster genom kohagen till 206-211-216. Fler alternativ till kohagen, se nedan. Se detaljerad beskrivning av entimmasvandringen nedan.
Skjutbanerundan Björnåsterrängen SO 216-214-211-212
Alternativt vägval 216, rakt fram längs åkern, till 211-212
Kort favoritvandring för boende på Egna Hem. Åter på vägen eller i skogen på andra sidan vägen. Nedsatt framkomlighet efter röjning av nedfallna träd vid stormen 2005 runt 214. Du får bereda dig på att trampa i gyttja.
Alternativt vägval  till 211 längs den gamla stigen som senare inte fick användas pga närhet till skjutbanan.
Elljusspåret Terrängen vid IKHP

SV

Spåret är utmärkt med röda prickar på kartbladet Ett skön småbackig vandring på välpreparerad bana.som också går att köra barnvagn på!
10 km-spåret Start och mål vid IKHP Alla blad Grön snitsling - ett tufft spår för motionärer Tillkrånglad avslutning vid Hulustorp (NV)
5 km-spåret Start och mål vid IKHP Alla blad Gul snitsling - ett lagom spår för de flesta motionärer

Detaljerad beskrivning av Min vardagsfavorit

Smedstorpshöjdens norrsluttning på sommaren - och på vintern

Se kartbladen SO, NO, NV och SV!

Jag bor på Egna Hem i Huskvarna och Min vardagsfavorit börjar vid 216 på vägen från busshållplatsen mot EBK, se kartan SO!
Efter bäcken och den lilla sluttningen tar du till höger uppför den branta backen mot 215. På kullens topp är du uppvärmd och kan unna dig en titt runt på landskapet.

Fortsätt utför stigen i skogen till 215 och vidare ner till mötet med IKHP:s 5- och 10-km löpspår vid 214. Fortsätt på den breda stigen ner till 213 vid stigen som närmast kommer från 220 i norr och sedan vidare söderut till 218. Löpspåren viker av mot söder men du ska gå mot norr och närmast 220.
Vägen från 213 till 220 hade förr djupa, oftast vattenfyllda spår efter skogsfordon. Sedan december 2009 är vägen dränerad och täckt med ett skikt av krossat taktegel.

Vid 220 förenas vår väg med 10 km-spåret och sedan blir vandringen till 208 och vidare upp mot Smedstorpshöjdens topp bara bättre och bättre.

Vandringen över Smedstorpshöjden är vandringens höjdpunkt med omväxlande grönska och utsikter. På sommarhalvåret prunkar det av årstidens blommor på kullens sydsida, på våren avlöser blommorna varandra vecka för vecka  med bl.a. blåsippor - maskrosor - violer - midsommarblomster - stora blåklockor. I hagen på kullens topp står kanske kossorna och undrar vad du är för en som går bakom elstaketet.

Utsikten från toppen är magnifik, Taberg och Jönköping i sydväst och Vättern i väster och nordväst. Här får du uppleva årstidens växlingar från stekhet sommarsol till hårda vinterstormar med nerdragen huva eller snabbt mörknande vinterkvällar då allt är stilla och kallt och då hemmavärmen känns mer lockande än vanligt. Jodå, mobilen funkar.

Nerför Smedstorpshöjdens norrsluttning mot 202 kan du välja att vid halva backen gå till vänster (söder) genom kohagen till 206, vilket jag brukar göra, eller fortsätta norrut mot 202. Vid 206 träffar du på  5- och 10-km spåren, som går söderut längs den vackra stigen längs ängen mot 211 nedanför Björnåsen-husen. Efter ett par hundra meters promenad in i skogen nära backens topp tar du till höger (väster) och följer den vackra gamla stigen rakt söderut tillbaka till 216, vår utgångspunkt.
Hoppas att du har haft en skön vandring.

Alternativ till kohagen.
Om du inte vill gå igenom kohagen nedanför Smedstorpshöjdens topp, kan du fortsätta norrut mot 202 och välja den charmiga stigen i skuggan bakom och nedanför Smedstorpshöjden till 205-209 vidare upp till 220 och sedan tillbaka samma väg som du kom. Du kan alternativt fortsätta från 202 till 305 och tvärs över Smedstorpsvägen över kända vackra IKHP-marker till 413- 416-103 förbi Älgagölen till 111-115. Eller, som ytterligare alternativ, följa Smedstorpsvägen söderut vid t.ex. 305.