UPPLETANDE AV FÖREMÅL - FÖREMÅLSINTRESSE

I detta finns egentligen flera delmoment som det är bra om hunden tränats sedan den var valp. Börja tidigt MEN GLÖM ALDRIG; det ska vara på ett lekfullt sätt!!! Ju yngre hunden är, desto mindre krav på att den gör 100% rätt.

DELMOMENT:

- Hunden ska vara villig att överlämna saken till dig ("tack" eller "loss")
- Avslut av aktivitet (ett kommando som lärs in så hunden förstår att leken är slut)
- Att hunden ska förstå att den ska leta upp saken/sakerna ("leta", "sök" eller annat lämpligt kommando)
- Att komma till dig när du kallar ("hit" eller "kom")

Jag har sett till att Abbe är intresserad av saker ända sedan han var liten valp. Jag har dock låtit honom förstå att ALLA saker tillhör MIG och att han får låna dem när JAG vill. Detta innebär alltså att Abbe blir jätteglad NÄR han ibland får lov att låna mina saker = Leta-kommandot.

Vissa saker som är hans egna ligger och skräpar lite här och var på golvet härhemma. Dessa sysselsätter han sig med ibland och det är okej. Andra saker får han lov att ha endast när jag är med. Vi leker med dem emellanåt för att han ska tycka att de är jättespännande. Jag kastar dem så han får hämta och komma och lämna dem till mig ("tack-kommando"). När jag bestämmer att leken är slut så säger jag att "nu ska den sova" och så lägger jag saken högt uppe, ovanpå en garderob i hallen.

Detta gör att hans föremålsintresse ökas - och därigenom blir det lättare att träna honom på att hämta/leta upp saker.

LEDARSKAPSÖVNING - AVSLUT

Abbe har lite olika grejor som han tycker är roliga och spännande. Matte/Husse blir ju också en intressant person för ingenting händer ju om inte matte tar initiativ till aktivitet...

Det är bra att börja tidigt i hemmet att gömma saker och be hunden leta upp dem. Viktigt är då också att få hunden att komma fram till dig med saken och överlämna den. Om du "byter" varje gång med en godbit så får hunden en positiv bild av att komma och lämna ifrån sig saken.

Varje gång Abbe och jag lekt med någon sak och jag anser att leken är över så säger jag "nu är det slut" och då tillåter jag inte honom att försöka sätta igång leken igen (det gjorde han ofta i början). Jag lägger genast upp saken på garderoben och förhåller mig passiv om han försöker peppa upp mig.

Det är nämligen en av ledarskapsövningarna; att jag bestämmer när leken ska börja och sluta - inte hunden. I hundars/vargars flockliv vinner man "poäng" i hierarkiskalan när man lyckas få igång eller avsluta aktiviteter i flocken.

Du kan använda i princip vad för något som helst. Jag har köpt två små (stora som en hand ungefär) kramisar i plysch. En kanin och ett hjärta med armar och Abbe tycker att dessa saker är VÄLDIGT spännande. Tänk bara på att det inte kan skada hunden - ögonen får ej vara glaskulor som kan sväljas eller bitas sönder t.ex. En annan sak som han verkligen gillar är sin "tuta" - en lila/rosa gummiapport som piper när han biter i den.

Jag har lärt Abbe olika namn för de olika sakerna och emellanåt testar jag honom genom att säga "vaaaaar är tutan Abbe???" eller någon av de andra sakerna. Det blir lite huvudbry innan han fattar VAD det är han ska hämta.

Sådant är bra hjärngymnastik för honom och han har blivit duktig på att särskilja sakerna nu. Ibland kommer han med fel sak och då säger jag nej Abbe detta är ju trasan - "vaaaar är tutan???". Han tittar på mig och vrider huvudet fram och tillbaka på det mest förtjusande sätt och så sätter han av för att hämta saken jag ber om.

TÄNK PÅ ATT: En rottweilers hjärna utvecklas INTE i samma snabba takt som kroppen..... detta innebär att bara för att hunden har fått en "vuxen" kropp så har inte hjärnan hängt med förrän vid ca 2 års ålder.... Det tar lite tid innan hunden KAN förstå saker och ting - men man kan ju ööööööööva hihihihihi.