+    :et          SBOK    2009-11-14

 

 

 

    Årets upplaga av SVAMPTÅGET blev en "skitig tävling" men för den skull inte en "skit-tävling". Arrangörsgänget meddelade vid fikat före
     start att det regnat hela dagen så det blir nog lite "gegga" på sina ställen, men man var inte orolig för att någon skulle fastna och få
     några större problem. Problem blev det för oss direkt på första sträckan när kartläsaren som inte tidigare upplevt detta med att 
     stämpla med Sportident på SPK höll på att bryta ihop.

 Startlistan var mager för att vara MSO-final. 9 st. valde att irra runt på den korta banan.
 7 B-klassare (inkl. oss själva) och 11 i klass A startade efter att korta banan hade gett sig iväg.
 Första start var redan kl. 17.00 och det uppskattas ju av alla, vilket kanske betyder att om det
 går hyfsat så kan de flesta vara hemma till nattmackan strax före midnatt.
 De flesta som har åkt här tidigare vet att övningsfältet är stort och här inne kan man åka hur
 många gånger som helst, men icke denna regniga kväll.
 Det var "bara" första och sista sträckan som kördes här inne på Härads motorstadion och döm
 om vår förvåning när sista sträckan här inne var identisk med den första. ! ! ! ! ? ? ? Det var
 precis samma angivelser och samma kontroller och samma karta och så detta förb......stämplande
 som tar död på helheten och gör att man inte får ngt flyt i åkandet.
 Stämplandet och eget kryssande i tidkortet tar ju bort all glädje i åkandet. Varför placerades
 det inte ut vanliga kontrolltavlor, och varför
 åka sträckan 2 ggr? Det här gjorde att "kartisen" som varit borta från åkande under nästan 5 år
 surnade till ordentligt. Jag har alltid tidigare verkligen gillat SBOK:s arrangemang allt från
 inbjudan till resultatlistan men det här blev ett
litet minus.

 

        Tävlingen för övrigt var toppen. Banläggarna hade verkligen hittat "godbitar". Vi gick ut som 5:e bil på MSO-långa och hade ett 15-tal efter oss som vi hoppades skulle ge lite draghjälp efter en stund. Banan var strängad med 4,5 mil O-sträcka och nästan  2 mil transport.

 Så var det dags att ställa sig i kö för start på Karta Härad Motorstadion. Det blev en trevande försiktig start
 och efter några tryck med pinnen i dosan började kartläsaren grymta: kör närmare - fa´n dosan sitter ju vänd
 åt fel håll - tillbaka till gubben - vad är det här för larv, bara stämplingar - kryssade jag den sista ? ? ?
 N 25 (genom byggnad) mål....gú va skönt.

 Irritationen i bilen var klart märkbar och vi rullade över asfalten bort till andra sträckans avgång.
 Nu skulle det åkas 2 sträckor, samma för långa och korta banan. Fina kartor med bra tryck och med skalorna
 10 000 och mestadelen 1:50 000. Längden var 8 km, 12 minuter på den första och 9 km, 13 min. på den andra.
 Kartläsaren jobbade på bra och jag styrde så gott det gick men stämpeleländet från första sträckan
 satt fortfarande kvar.
 Sträckorna hade fina rätningar som varvades med bra placerade OK.
 Efter detta så följde en transport på styvt 8 km och vi började nu undra var vi höll på att åka. Ingen känsla
 alls vart det drog iväg ända fram tills vi fick se en skylt....Eskilstuna flygplats. När man närmar sig en
 flygplats så vet väl alla vad som väntar runt och ikring en sådan anläggning. Orienteringsproblem modell
 större och precis så blev det, i alla fall för oss.  

 

                                                                     Så är det dags att börja bortförklara...........om inte om hade funnits så hade vi alla varit världsmästare

Alla som håller till i mörka storskogen och tävlar vet att det är mycket, ja att allt måste funka - huvudet - bilen - generatorn - backlampan mm.
I vårt ekipage var det mycket av det här som tyvärr inte funkade denna kväll. Ljuskvaliteten framåt sjönk ju längre vi åkte, inget backljus och så kartisens fortsatta grymtande i högerstolen ang. SPK stämplarna på ettan. Att åka omkring och leta när ljuset blir sämre och sämre och helt håller på att slå igen så kan man hålla sig för skratt. Att sedan inte kunna se lite bakåt vid vändning (vi vände ofta) är ju heller ingen hit.

Startfunktionären som satt i TK-bilen inne på en gammal väg parallellt med den stora nya, antydde att vi nu hade en knepig bit framför oss. Oj vad rätt han hade.
Det var str. 4 som nu startade med åkning genom ett antal P-fickor för flygplan. Efter några snurrar så saknades 2 kontroller, attans. Här snurrade vi riktigt länge innan vi till slut hittade in på rätt inhopp och fann det vi så länge sökt. Ett otroligt fint inhopp till vänster lite vid sidan av den väg som alla nog hade som förstaval.

Inte nog med det, snart var det dags att återigen sakna 2 tavlor. En 180 gradig kursändring på en 15 000-del löstes inte tillräckligt snabbt hos startnummer 25 vilket innebar att hela elitgänget nu passerat och vi harvade i den sista lilla klungan som fortfarande ville lösa problemen och komma till mål.
Sträcka 5 kördes på 50 och 10-tusendelar och här snurrade vi runt lite extra p.g.a lite felläsning.

6:an som föregicks av en transport kördes på en fin karta i utkanten av, jag tror, en träindustri av något slag. Det var rolig åkning på kul vägar. Vårt problem här var strax efter start-TK:n där karta och verklighet inte var helt överens. Ljuset framåt försvagades oroväckande och all viktig extra-utrustning stod på off.

 

 Sträcka 7 som kördes till största delen på 50-000 blev för oss en miss eftersom vi här tappade en passerkontroll. Eftersom vi åkt länge sedan den sista kontrollen  och
inte hade kvar några bra idéer om lösningen så beslutades tillsammans att åka vidare och ta smällen. Inte nog med det, här hade vi i ivern skrivit 15 i kontrollruta 15 istället för en kodbokstav. Hur många har gjort samma tabbe någon gång?

Nu återstår 2 sträckor och vi håller tummarna för att ljuset ska funka hjälpligt till målet. Vid gården LUKASTORP sitter en lurig och fint placerad IK-kontroll.
Någon bussig boende på gården har placerat sin bil på ett föredömligt sätt som "gömmer" tavlan om man inte åker tillräckligt långt fram och rätt.
(Här tror vi att banläggaren hade ett finger med i spelet)

Transport hem till Härads Motorstadion och till bisittaren till höger "kartisens" "favosträcka" ännu en gång. Har funderat länge på vad som kan vara meningen med detta att åka exakt samma sträcka, 2 gånger. Jättetacksam om någon ansvarig kan skingra mina tankar så jag återfår mitt lugn i frågan.

 

Vi vill som avslutning gratta segrarna Sölve och Jesper, mycket bra åkt, men vi är inte speciellt stolta över vårt eget magplask men vi tänker kommer igen.
Resultatlista

Som vanligt är kvaliteten väldigt hög på SBOK:s arrangemang. Inbjudan kommer ut i rätt tid, prydliga pappershandlingar i form av inbjudan, alla PM och alltid bra karttryck. Banläggarna får alltid till det med kluriga problem som vi alltid går på men uppskattar. Ytterligare en bra tävling kan läggas till handlingarna och sättas in i pärmen UPPSKATTADE ARRANGEMANG.
                                                                                        Anders / kartisen i 25:an