Saab Historia 1977-1998

1977 Saab 99 Turbo med den första generationen turbomotor. Motorn presterade 145 hk med en toppfart på 200 km/h. Acceleration: 0 till 100 km/h på 8,9 sekunder. Från 60 till 100 km/h på 9,0 sekunder (gav säkrare omkörningar). Bilen är årets sensation på IAA Motor Show i Frankfurt.

1978 Saab 900-serien lanseras för modellår

1979. Motsvarade de hårdaste kraven på säkerhet för den tiden. Två karossversioner, fyra motoralternativ: enkelförgasare, dubbelförgasare, insprutning och Turbo. Manuell eller automatisk växellåda, el-backspeglar, tonade glas, dubbla baklyktor, lyxinredning och vanligtvis utrustad med soltak och servostyrning. Introduktion av kupéluftfilter - ännu en världsnyhet från Saab (uppskattades särskilt av allergiker).

1979 Saab 96 tas ur produktion efter 20 års tillverkning. Totalt tillverkades 547.221 Saab 96. Stig Blomqvist vinner Svenska Rallyt i en Saab 99 Turbo. Första vinsten för en bil med turbomotor i ett stort mästerskap.

1980 Saab 900 Sedan introduceras. En 4-dörrarsbil med vanligt bagageutrymme, 5-växlad manuell växellåda eller automatisk växellåda. Nackskydd som är ställbara i höjdled. Saab visar Automatic Performance Control (APC) som gör det möjligt att använda vilket oktantal som helst till turbo-motorn. Introduceras på 1981-års modeller. Tävlingsreglerna ändras och det blir tillåtet med extremt specialbyggda tävlingsbilar. Saab slutar att tävla officiellt.

1981 Ytterbackspeglar med vinkelsektor introduceras på

1982-års modeller. Belönas med tyska Automobilclub von Deutschlands säkerhetspris.

1982 Asbestfria bromsbelägg introduceras.

1983 Saab 900 Turbo 16 S introduceras. Också känd som "Aero". 3-dörrars kaross. Ny 16-ventilers motor med APC som gav 175 hk. Specialdesignade spoilers och sidosköldar. Saab passerar ytterligare en milstolpe i sin motorhistoria med introduktionen av de nya 16-ventilers motorerna. De var de första turboladdade 16-ventilersmotorerna i modern bilhistoria.

1984 Saab 9000 Turbo introduceras i maj som 1985-års modell. Därmed inleds en ny era i Saabs historia. Saab 9000 klassas som Large Car i USA och med denna modell gör Saab sin entré i segmentet för prestigebilar. 5-dörrars hatchback, 2-liters turbomotor som gav 175 hk. Saab 99 tas ur produktionen och ersätts av Saab 90. Totalt tillverkades 588.643 Saab 99. Saab producerar för första gången mer än 100.000 personbilar på ett år.

1985 Saab Direct Ignition (Saab DI) visas och väcker stort intresse vid Stockholms Bilsalong. Ett kapacitivt tändsystem med en tändspole för varje cylinder. Det ger ända upp till 40.000 volt i tändningsögonblicket, 60 procent högre än ett konventionellt system. Saab EV-1 (Exprimental Vehicle) visas. Toppfart 270 km/h. Acceleration:0-100 km/h på 5,9 sekunder. Automatisk bältessträckare introduceras på Saab 9000, 1986 års-modell.

1986 Saab 900 Turbo Cabriolet sätts i produktion hos Saab-Valmet i Finland. ABS-bromsar introduceras på Saab 900. Det var första gången en framhjulsdriven bil utrustades med ABS. Tre Saab 9000 Turbo sätter 2 världsrekord och 21 internationella rekord på Alabama International Motor Speedway i Talladega, USA. Den snabbaste bilen höll en genomsnitshastighet på 213,299 km/h på sträckan 100.000 km. Saab 90 lämnar produktionen efter totalt 25.378 tillverkade bilar.

1988 Saab 9000 CD introduceras. En klassisk 4-dörras Sedan med särskilt stort bagageutrymme. Kraftiga förändringar i karossens struktur gjorde modellen ännu krocksäkrare än tidigare Saab 9000. Klimat anpassad avgasrening introduceras. Saab Traction Control System introduceras. TCS förhindrar hjulspinn när dragkraften överstiger däckens friktionskraft mot underlaget. Saab Direct Ignition System (Saab DI) sätts i serieproduktion. Airbag på förarplats introduceras.

1989 Saab 900 går att få med lättrycksturbo. Plastdetaljerna börjar märkas med återvinningskod.

1990 Saab Personbilsdivision ombildas till eget bolag, Saab Automobile AB, med Saab- Scania och General Motors som vardera hälftenägare. Elekrostatiskt kupéluftfilter introduceras.

1991 Saab 9000 CS introduceras som 1992-års modell. Till stor del en helt ny kaross jämfört med tidigare Saab 9000, med ny design av både fram- och bakparti. Signifikant förbättrad krocksäkerhet. Freonfri luftkonditionering introduceras på 1992-års modeller.

1992 Saab Trionic motorstyrsystem introduceras. Systemets microprocessor styr bränsleinsprutning och tändning, samt i turbomotorerna även laddtrycket. 1993 Den nya generationen Saab 900 introduceras under sommaren som 1994-års modell. En helt ny bil som bl.a. presenterar Saabs första 2,5-liters V6:a, Saab Safeseat, Black Panel-funktionen och Saab Sensonic.

1994 Saab 900 Cabriolet introduceras i januari som 1995-års modell. En fyrsitsig Cabriolet, välisolerad för året-runt-körning. Generöst utrymme i baksätet. En ny 3-liters V6:a introduceras på Saab 9000 av 1995-års modell. 1995 Saab Ecopower motorkoncept introduceras. Bygger på kombinationen av turboladdning, fyrventilsteknik och motorstyrsystemet Saab Trionic. Ecopower förenar höga prestanda med låga utsläpp och god driftekonomi.

1996 Saab Active Head Restraint lanseras. Saab 900 sätter 40 internationella rekord på Alabama International Superspeedway i Talladega, USA. Bilen nådde en genomsnittshastighet på 226,450 km/h över sträckan 40.000 km.

1997 Saab 9-5 introduceras. En helt ny 4-dörras Sedan som bl.a. presenterar värdens första asymmetriska V6:a, Saab Active Head Restraint (nackskydd som avsevärt minskar risken för whiplash-skador) samt ventilerat förarsäte.


Back to Homepage


Click here to visit our sponsor
Free Advertising from Click2Net!