svensk flagga

Med cykel i Europa


Reseberättelser av Crister Sjöblom      


INLEDNING

Varför cykla när man kan åka bil? Jo med cykel tar man sig fram i sakta mak och kan stanna överallt där man ser något intressant. Inga problem med bilparkering och stress. Man får dessutom lagom med motion och kan obehindrat njuta av det sakta förbiglidande landskapet. Längs cykelvägarna träffar man hela tiden på trevliga människor. Om man verkligen vill lära känna ett annat land finns det nog inget bättre sätt än per cykel.

Min hustru och jag har under senare år cyklat minst ett par semesterveckor i olika länder i Europa. Då min kära hustru alltid startat från scratch, dvs. inte cyklat något nämnvärt alls, har vi för det mesta valt plana sträckor utan större backar. Det betyder småvägar längs floder och kuster. Vi har aldrig bestämt något slutmål, bara en startpunkt och en ungefärlig riktning. Sedan har vi cyklat på så länge tiden räckt. Tillbaka till startpunkten har vi tagit tåg och buss. I Europa kan man i de flesta länder ta med sig cykeln med packningen direkt på tåget. Vi har bilat ner till startpunkten och haft cyklarna på ett ställ bak på bilen (Obs på kontinenten måste nummerskylten och alla baklamporna vara helt synliga på bilen). Att åka bil är ett   bra sätt som också ger en möjlighet att turista lite på ner- och hemresan.

Tidigare skrev jag att det även var billigt med bil, men det har radikalt ändrat sig. Nu använder vi oss nästan uteslutande av lågprisflyget. Där kan man flyga för en billig penning och ta med sig sina egna cyklar. Vad sägs om 2350 SEK (2008 med  Air Berlin) för för två personer med cyklar tor. till Wien. Med dagens bensin- och färjepriser skulle vi knappast komma till tyska gränsen för den summan om man bor i Stockholmstrakten.

Boendet har också blivit dyrare för oss Svenskar. Dumt nog gick vi inte med i valutaunionen när vi hade chansen. Med Eurons införande, steg boendekostnaderna  men ligger fortfarande på rimlig nivå om vi jämför med sverige. Vi övernattar på Gasthaus, små pensoiner och även i privatrum. Under de senaste åren, (på grund av vår dåliga valuta) har vi tagit med ett litet tält och campat då vädret varit fint. Tältplatserna i Europa är kvalitetsmässigt mycket bättre än de svenska och i vissa länder är de också mycket billigt. Campinglivet behöver inte heller vara så primitvt. Stolar att sitta på har vi med oss, men vi lagar ingen mat själva. Alla måltider äter vi ute, oftas även frukosten. De flesta större campingplatser har egna tavernor och snabbköp där det mesta kan köpas. På campingplatserna får man också lättare kontakt med andra människor, både infödingar och turister. Nedan följer ett urval av reseberättelser, som jag hoppas, kan locka någon läsare att prova på detta trevliga sätt att bekanta sig med andra länder och kulturer.

Med cykel från Sait Nazaire till Bordeaux Frankrike

1996
Med cykel från Dijon till Medelhavet   Frankrike

1997
Med cykel längs floden Saale Tyskland

1998
Med cykel runt de norditalienska sjöarna Italien

1999
Med cykel längs floden Seine Frankrike

1999
Med cykel i Tjeckien Tjeckien

cz-flag1.gif (27054 bytes)

Allm.
Med cykel i fyra länder CH, D, A, FL, 2000
Med cykel, båt och tåg runt Stockholm Sverige

svensk flagga

2002
Med cykel i Ungern Ungern

UFLAG.GIF (2727 bytes)

2008

Resetips.

Som jag inledningsvis antytt, har vi genomfört många cykelturer i Europa. De erfarenheter som vi gjort vill vi gärna dela med oss. Jag tänker nu inte på packningstips eller utrusningsdetaljer. De flesta resebeskrivningar är redan fulla med sådana. Vad man vill ta med sig är trots allt ganska individuellt. Vad vi vill framhålla, är intressant och fina turförslag som varken fodrar att man är atlet eller cykelfanatiker. Turer där man utan större ansträngningar kan få uppleva mycket, se intressanta saker och njuta av vacker natur. Lite av vad som kan hända under en långtur, både roliga och mindre roliga händelser besparas inte läsarna. Kom ihåg! Upplevelserna beror ju inte på hur långt man cyklar, (asfalten är lika svart och tråkig utomlands som hemma) utan vad man vill få ut av cyklingen. Där har vi mycket att lära från våra sydliga länder där touringsporten är enormt stor.

Här följer enligt vår uppfattning en 10 i topp lista, där upplevelser är viktigare än den tillryggalagda sträckan. Sträckorna är angivna ungefär så som vi cyklat dem. Men de kan och bör naturligvis ändras allt efter tycke och smak. För många av dessa turer kan mycket fina cykelkartor och vägbeskrivningar köpas i en bokhandel eller erhållas på turistbyråer efter cykelvägarna. "Lycka till"!

Straubing-Passau-Wien  ( ca: 45 mil )
Här finns allt. Vackra landskap, kloster, kyrkor, borgar, kultur samt till 90% bilfria vägar längs floden Donau. En utmärkt kortare tur att börja med är sträckan från Passau till Wien eller omvänt. Det går nämligen speciella cykeltåg mellan dessa städer. Man får själv lasta på cyklarna med packning och allt. Efter några timmar på tåget är det dags att börja trampa tillbaka. Cykelvägen är myckt bra skyltad. Kartor kan köpas överallt. Enda nackdelen är svårigheten att få rum under högsäsongen som infaller från  mitten av juli till slutet av augusti. Enligt rykten är ca 5000 cyklister ute på sträckan då.

Saarlouis-Trier-Cochem-Koblenz  ( ca: 45 mil )
Längs med floderna Saar och Mosel. Landskap, kultur, museer och vinodlingar. Cykelvägen som är mycket bra skyltad går långa sträckor inne i vinodlingarna. Trier-Koblenz är huvudcykelvägen. Gör  gärna en avstikare till Luxenburg som ligger bara någon mil vid sidan om.

Saint Nazaire -  Bordeaux              ( ca: 65 mil )
Hav och badorter, landskap mat och vin. Beskriven ovan. Här gäller det att hålla sig så nära kusten som möjligt. Någon skyltning finns inte. Här finns plats för egna alternativ.

Digoen-Orleans-Tour- St. Nazaire  ( ca: 85 mil )
Längs med och omkring floden Loir. Slott, palats, museer kultur, vin och mat. Slotten Chambord, Chenonceau och Blois saknar motsvarighet. Skyltning obefintlig.(1990) 

Bamberg-Würtsburg-Miltenberg    ( ca: 25 mil )    
Längs med det bästa av floden Main. Kultur, kyrkor, landskap och vinodlingar. Besök tysklands äldsta värdshus, där Gustav den II Adolf höjde en bägare. Cykelvägen är mycket bra skyltad Vill man förlänga sträckan kan man starta i Bayreuth (50 mil). Turen kan kombineras med en avstikare i den natursköna Altmühltal.

Donaueschingen-Ulm-Regensburg     ( ca: 50 mil )  
Donaus källor och övre lopp. Otroligt landskap, borgar, kloster och kultur. Se när Donau försviner ner i marken och dyker upp några km längre fram. Bra cykelvägsskyltning. Flera naturcampingplatser finns i början av sträckan.

Rotenburg ob der Tauber- Wertheim   ( ca: 12 mil )
Längs med floden Tauber ( Kort tur). Turen är mycket naturskön. Rothenburg ob der Tauber är en av tysklands mest sevärda medeltidsstäder. Kombineras lämpligen med Mainturen. Mycket bra skyltning.

Bregenz-Meersburg-Mainau-Basel     ( ca: 30 mil )
Bodensjön och floden Rens övre lopp. Här kan hur  många som helst kombinationer göras. Varför inte cykla bodensjön runt eller starta i Lichtenstein. Utmärkt skyltning. En nackdel är den höga prisnivån runt bodensjön.

Dijon - Lyon - Arles - Camarque - Sète     ( ca: 84 mil )    
Längs med floderna Saône och Rhône. Genom hjärtat av Bourgonges vinodlingar, Frankrikes fruktodlingar, romarnas Provance´ och det särpräglade Camarque. En nackdel är att denna rutt är den mest trafikerade av de föreslagna. Ingen skyltning. Helt efter bevåg.

Wissembourg- Colmar- Wissembourg    
Underbar tur i Alsace längs med Rute de vin, men tyvärr ganska kuperad. Här finns byar och städer som man inte tror är verkliga. Fantastiska vyer över rendalen mot Schwarzwald. Cykeleder finns många men sparsamt utmärkta. Det bästa är att följa "Route de vin" som är mycket bra utmärkt. Maginollinjens fort är väl värda ett besök.

Här finns mer förslag till cykelturer i olika länder
Österrike Tyskland Schweiz
Sist men inte minst, en toppensida för alla semestercyklare Cykelturist.com

 


Författare Crister Sjöblom 1999. E-mail: crister.sjoblom@swipnet.se
Redigerad senast 2009-05-11

Besökare sedan 2001-02-19

 Har du frågor eller synpunkter, skriv ner dem här