John Williams Filmkompositören
John Williams

De tidigaste filmerna hade inget ljud, men biograferna hade istället en pianist som improviserade fram stycken. Ibland, men oftast inte, hade en film specialskrivna musikstycken just till den. Biografpianisten försvann under sent 20-tal när ljudspåret kom. På ett ljudspår kunde man lägga in musik på en slinga bredvid filmen och projektorn läste av och spelade upp musiken på samma sätt som filmen.

Nu behövdes inte biografpianisten längre utan regissörer letade efter duktiga kompositörer som kunde tonsätta deras filmer. Musiken hade nu blivit en mycket viktig del av filmen. Filmmusikens smak har ändrats i takt med biopublikens smak. Och det är där som John Williams komer in i bilden.

Samarbetet med Spielberg

John Williams är svag för den tidiga tidsålderns filmmusik. Han började som 27-åring med att komponera musiken till Daddy-O (59), en B-film med B-skådespelare och en B-regissör. John Williams tillsammans med regissören Steven Spielberg Vid slutet av 60-talet hade han fått tre stycken oscarsnomineringar. Sin första Oscar tog han strax därpå i filmen Spelmannen på taket. Efter ytterligare sex Oscars nomineringar mellan 1972-1974, fick John tillfälle att jobba ihop med den stora regissören Steven Spielberg inför skräckfilmen Jaws. Filmen blev en jättesuccé och gjorde Spielberg till ett stort namn i Hollywood. Det gav John Williams hans andra Oscarstatyett. Under 1959-1993 har Williams spelat in musiken till 88 st filmer varav 31 st nominerats till Oscarsgalan. 5 av de 31 har gett en Oscar.

John Williams orkestrerar musiken till filmen Star Wars Han har dessutom lyckats göra något som ingen tidigare, eller senare, kompositör lyckats med; år 1977 lyckades han bli nominerad med musik till två olika filmer i samma klass. Samarbetet mellan Spielberg och John fortsatte med science fiction-filmen Close Encounters of the Third Kind. Samma år skrev han också musiken till en annan film; Star Wars, vilket blev George Lucas genombrott som regisssör. Musikens stycken är mäktiga och mystiska om vartannat. Vissa kritiker har beskrivit verket som en opera och det är väl en riktig formulering. Musiken, liksom mycket annat i den filmen, fick Oscarjuryn att rysa och gav John sin tredje Oscarstatyett.

Academy Award-nomineringar

1967
Bästa bearbetning för Valley of the Dolls

1969
Bästa originalmusik för The Reivers
Bästa bearbetning för Goodbye, Mr Chips

1971
Bästa bearbetning för Fiddler on the Roof - OSCAR

1972
Bästa originalmusik för The Poseidon Adventure
bästa originalmusik för Images

1973
Bästa originalmusik för Cinderella Liberty
Bästa originalsång för Cinderella Liberty; "Nice to be Around"
Bästa bearbetning för Tom Sawyer

1974
Bästa originalmusik för The Towering Inferno

1975
Bästa originalmusik för
Jaws - OSCAR

1977
Bästa originalmusik för Star Wars - OSCAR
Bästa originalmusik för Close Encounters of a Third Kind

1978
Bästa originalmusik för Superman

1980
Bästa originalmusik för The Empire Strikes Back

1981
Bästa originalmusik för Raiders of the Lost Ark

1982
Bästa originalmusik för E.T. The Extra-Terrestrial - OSCAR
Bästa originalsång för Yes, Giorgio; "If We Were In Love"

1983
Bästa originalmusik för Return of the Jedi

1984
Bästa originalmusik för The River
Bästa originalmusik för Indiana Jones and the Temple of Doom

1987
Bästa originalmusik för Empire of the Sun
Bästa originalmusik för The Witches of Eastwick

1988
Bästa originalmusik för The Accidental Tourist

1989
Bästa originalmusik för Born on the Fourth of July
Bästa originalmusik för Indiana Jones and the Last Crusade

1990
Bästa originalmusik för Home Alone
Bästa originalsång för Home Alone; "Somewhere In My Memory"

1991
Bästa originalmusik för JFK
Bästa originalsång för Hook; "When You're Alone"

1993
Bästa originalmusik för Schindler’s List - OSCAR

1995
Bästa originalmusik (drama) för Nixon
Bästa originalmusik (komedi) för Sabrina
Bästa originalsång för Sabrina; "Moonlight"

1996
Bästa originalmusik (drama) för Sleepers

1997
Bästa originalmusik (drama) för Amistad

1998
Bästa originalmusik (drama) för Saving Private Ryan

Källor:
/under bearbetning/



Av Arne Fredriksson, arnebjorn@swipnet.se

åter till filmmusik