F12 på 40-talet
 

 

 

 

 


F12 uppfördes med början 1942 under ledning av Överste R Carlgren, mitt under andra världskriget.

 

1943-44 levererades störtbombaren B17 till F12.

B17C var utrustad med motorn

Swedish Twin Wasp.  STWC-3. 

 

B17 hade 2 mans besättning, flygförare och flygsignalist.

(Kommunikationen sköttes på den tiden

med morsetelegrafi mellan marksignalist och

flygsignalist.)

 

 

 

Det var en händelserik tid på F12 i 2:a världskrigets närhet, det inträffade många nödlandningar i Kalmar med omgivning. 

 

Å. Engström berättar om en nödlandning med en sönderskjuten Lancaster-bombare på F12 1944.

Lancaster P8379/G”Easy Two” blev efter anfallen mot Köningsberg och Stettin 30 aug 1944 svårt skadad, men piloten Peter Aldred och den skadade skytten David Rice och den övriga besättningen lyckades att nödlanda i Kalmar.

1994 var Aldred och Rice på besök i Kalmar igen för att fira 50-årsminnet av räddningen.

 

Den flygande personalen på F12 fick ofta kontakt med fientligt flyg, Sven Karlsson berättar om när en tysk bombare tvingas ner på F12. (Besättning på B17-planet var flygförare Bobi och flygsignalist Håkansson.) Vi hade ganska bra höjd och flög norrut över Kalmarsund, när vi fick se ett flygplan under oss - på kontrakurs. vi konstaterade snart att det var en Junkers Ju88, ett tvåmotorigt tyskt flygplan som var snabbare än vårt. Vi utnyttjade höjdöverläget och svängde in till ett bakomläge, vi kom ifatt hissade upp från underläge och la oss i vänster flank. Vi klappade oss på huvudet och pekade mot flygfältet ”den internationella signalen att landa”. Efter landningen anmälde den tyske piloten sig för CF12, på frågan varför han landade sa han ”Das war ein Jäger” 

 

En annan uppmärksammad händelse var den s.k. Bäckebo-torpeden. Det var den 13 juni 1944, som den första V2-raket som världen skådat landade intill Bäckebo i Småland. Det visade sig vara en provskjutning med Hitlers topphemliga vapen V2-raketen som avfyrats från Peenemunde i Tyskland. Resterna utforskades av FFV och sändes därefter till England, varifrån vi fick radarmateriel i utbyte, vilket vi vid den tiden var i stort behov av.

 

F12 fick sin musikkår 1943 som med sina kunniga musiker förhöjde stämningen på F12.

Och även i Kalmar stad hade man många framträdanden. Kåren avvecklades 1957.

1947 omvandlades F12 till jaktflottilj när på J21-an kom till flottiljen

Data:

Spännvidd 11,6 m

Längd 10,45 m

Motor Daimler Bens DB605B 1475 hk

Maxfart 640 km/h

 

klickbar bild