Arkitekt SAR

Arkitekt SAR
L THURMAN ZOLTÁN


KONST

Varje epok har skapat sin egen konst och varje epok dör, men konsten lever vidare. Den figurativa konsten är ett komplement av arkitektur för en bärkraftig stadsutveckling.

1972


KERAMIK VÄGMOSAIK
Vattenverket i Tirgu-Mures var ett stort projekt av flera års arbete. På en av byggnadernas vingar i närheten av huvudingången fick den stora keramik mosaiken som visas, plats. Detta blev ett smycke för vattenverket. Vägmosaiken symboliserar vattnets rening vilket är grunden för kretsloppet i naturen och i livet.
1976
TERRASIT PUTSBILD
Projektet för zoogenetiska forskningscentrum från Sing.de Mures har jag börjat som konsult arkitekt och avslutad som projektledare. Huvudbyggnaden fick dekoration i abstrakt form verkställda i färgad keramik. Fasaden från reproduktions avdelning fick en figurativ murbild genomfört i terasit puts. I verkställande hjälpte mig elever från Tirgu-Mures konstgymnasium
1980

.
Skulptören Kulcsár István är skaparen av statyn "arbetare". 1969-70 som nybörjare ritade jag kulturhuset som finns på bild bakom statyn. 1980 framför kulturhuset Mureseni bestämde jag platsen för statyn och fotställningen som jag har ritat. Fotställningen visar att arbetaren inte är i "centrum" och inte är "uppe", men hans kraftiga arm med knytnäven når till himmeln som en varning för de som har blivit rika på arbetarnas bekostnad. Statyn är placerad framåt på piedestalens vänstra sida, vilket betyder att arbetarna är framåt i samhällets utveckling och de är hjärtat för landet, samt på postament finns tillräckligt med plats och om det behövs kan flera alliera sig till revolutionerande arbeten. (Och det har redan hänt i varje fd kommunistiskt land.) Statyn fick stor uppmärksamhet och jag fick flera inbjudningar till att samarbeta med skulptörer även för andra statyers fotställningar.
1981

* Ion Vlasiu Skulptör, filosof, författare, målare, fd professor från Bukarest konsthögskolan, Rumäniens mest berömda kulturperson bjöd mig att bestämma platsen och att rita piedestalen för statyn "MATERNITÉ".Jag har utryckt statyns budskap med en balanserad, asymmetrisk delad kvadrat kombinerad med en elegant piedestal. Statyn är uppe till höger och bakom. Enligt den "europeiska kulturen" och "kristna etiken" är kvinnan alltid till höger om mannen, hustrun föder barnen och stannar bakom maken för i fall av någon fara ska mannen kunna bevara familjen och hustrun ska kunna stödja maken. Fotställningens marmorskiva är på nivå med marken vad symboliserar att familjen måste ha kontakt med naturen. Kvinnan med barnen är på en hög piedestal för att alla vi människor måste titta upp till den kvinnan som tar på sig ansvaret att föda och uppfostra barn. Postamentets och fotställningens materiell är en vacker travertin- marmor som visar uppskattningen och hyllningen vilket varje "MOR" förtjänar. Då fick jag en present av skulptören ION VLASIU och arkitekten ASCANIO DEMJAN med dedikationen: "Med vänlighet och beundran för arkitektur och för Thurman Zoltan med vem jag samarbetar på en miniatur monument med en grandios tematik" underskrift Ion Vlasiu
1982
1982

Det var ett slitande hårt arbete att bestäma platsen och rita fotställningen för statyn Bela Bartok. Jag jobbade med skulptören Izsák Márton. Vi ville skapa en statuy promenad i fortsätningen av Bolyai statui (Bolyai är fondator av icke euklediansk matematik) men vi fick inte politisk tillstånd. Det andra förslaget var att sätta statyn i parken framför Lutherska slotskyrkan, men även detta förslag bortkastades, så vår Transsylvanisk världsberömda tonsättare fick plats på ett mindre betydande ställe.
1996
1996
Jag fik i uppdrag från ungerska förreningen att göra en grillplats vid ungrarnas Lutherska samfund i närheten av Tolken sjö. Jag har ritat och byggde själv en hedersplats i Tångagärde (Borås kommun) som delvis gör minne av ungrarnas statsbildning år 896 delvis symboliserar invandrarnas anknytning till platsen, (i detta fall till Sverige.) Levande belysning och värme i kontrast med kylig mörker kan humanisera platsens anda..
1998 *
1998 * Stiftelsen "Z Nagy Bálint alapitvány" från Szeged (Ungern) bad mig att rita ett minnesmonument. Mitt förslag är en triangelbas hög obelisk som är smal till bas och öppnar till himmelen som en motsats till dagens alla obelisker, kyrktorn, och monument, som riktar en pil till himmeln och stänger till Jorden. Över obelisk är på en viss höjd en genombryten inox kula som symboliserar kosmiska banor. Konstlad dimma med UV belysning över inox kulan skapar en mystisk spänning, vad meddelar kontrasten mellan Jord och universum, mellan naturlig och övernaturlig, mellan människa och Gud .


Atillbaks

11 2 3