VÅRA 4WD-BILAR 

 

Centurion

 

Bilen är byggd för tävling i Formula Offroad, klass Standard och Special

Ram: Suzuki 

Kaross: Plast / Alu 

Motor: Chevrolet V8 555 ci  Merlin 111. ( 9 lit cylinder volym) Dart fullt 

cnc portade alutoppar och brodix steg 2 insug. Rullkam. Moroso offroad oljesump

  Effekt ca: 900hp  (Cal. 927hp, provbromsad till 880hp)

Bränslesystem: Fuelcell tank, Barry Grant 400 bränslepump och filter, 

Demon offroad förgasare SD6AL Box, MSD tändspole, Multi Step Retarder

Växellådor: Automat TH 400 preppad, 9 tums EAT turbin, NP 205 fördelningslåda. 

Axlar: Dana 60 fram, Dana 60 bak ombyggd med Dana 70 drivaxlar. Utväxling 4,88

Hjulupphängning: 3-link fram och bak med gummibussningar och uniballs, FOX 12 tums coilovers

ställbara dämpare och fjädrar

Bromsar: Skivbromsar fram och bak 

Diffspärrar: ARB fram och spole bak

Styrning: Orbitrol 

Däck: Skurna Super Swamper med däcklås  / Alt. 20x15 Padla Trak paddeldäck / TSL Bogger 35x14,5-16,5  Plåtfälgar

Mått / vikt: ( ca mått ) Axelavtånd 2,60m, bredd med Boggerdäck 2,35m, höjd 1,85m ( Bredd med paddeldäck 2,60m)

vikt ca 1600kg

Övrigt:  Racestol med 3 tums 5 punktsbälten, Optima batteri 

 Ägare: Per Larsson / Staffanstorp

Team: Per Larssons Offroad

Sponsor: Per Larssons Bil HB  ( Hemsida: www.perlarssons.se)

 

 

Challenger

Bilen är byggd för tävling i Trial, klass Prototyp

Motor: Opel Vectra 2,0 Chipstrim.126 hk

Växellåda: Opel Vectra 4 stegs automat med lock up

Frånkopplingsbar fram och bakhjulsdrift

Axlar: 2 st Volvo303 portalframaxlar med vakuumdiffar

Däck: Super Svampers TSL Bogger 19,5 / 44-16,5 LT med Tireloc

Orbitrolstyrning fram, spakstyrd hydraulisk bak

Karnag luftfjädring med nivåreglering

Camozzi Stabilisator bak

Black Diamond stötdämpare , ställbara fram

Styrbromsar på alla hjul plus kardanbroms fram och bak

Bilens vikt är 1250 kg (i detta utförande flyter bilen)

Bilens vikt med vätska i framhjulen är ca: 1550 kg

 

 

No Fear

         SUZUKI SJ 416 1986         

Reg.nr: AGN 724

Ombyggd för tävling i trial, klass modifierad eller classic

Motor: Vitara 1600 cc med lättat svänghjul ,chipstrim och vassare kamaxel. ca: 100 hk

Axlar: Suzuki Samurai, utväxling 5,13 med ARB diffspärrar fram och bak

. Frånkopplingsbar framhjulsdrift. Servostyrning. 

Växellåda: 5 växlad manuell, fördelningsväxellådan nedväxlad 40% på lågväxel och 10% på högväxel.

Däck och fälgar: American Eagle 12" alufäljar med Super Swamper TSL/sx 33 x 15,50 - 15 däck.

Skyddsbåge i crom molly rör, 4-punktsbälte, Evo2 förarstol, säkerhetstank med skum.

Bilen är höjd 12 cm och väger ca: 980 kg.

 

 

SUZUKI SJ 413 1986 

Reg.nr: MEP 585 

Bilen är byggd för att kunna besiktigas och deltaga på träffar

Motor: 1324 cc originalmotor som är trimmad till ca 80 hk

Axlar: Detroit E-Z locker diffspärr bak. Crome Spoke 7" fälgar, 31x10,50-15 däck

Bilen är höjd 12 cm och har frontmonterad Superwinch II 1300 kg

 

 

 Toyota HI Lux 1991

Reg.nr;  FLS 193

Bilen är ombyggd mest på skoj och användes att ha kamper på

Bilen har Explorer Pro Comp höjningssatser met totalt 6" höjning,

Pro Comp ES 900 stötdämpare,White Spoke 10" fälgar med General Grabber MT 35 x 12,50 - 15 däck

Frontmonterad Warn X8000i winch

Toyotan "in action" i Björka grustag

 

Toyotan med Kamper och 35 tums däck

 

TILLBAKA