Utförande nr 1 på Negercykeln med rattstyrning på framhjulen.
En djärv bandboggie- konstruktion som blev kortlivad.
Tredje utförandet av Negercykeln provades vid Vinliden i Lycksele med en bandförsedd vagn för personaltransport.
Fjärde utgåvan fick s k klättervinkel på framboggien vilken gjorde Negercykeln oslagbar vid provningarna i Ammarnäs april 1957. Här med BL a överste Gillgren samt överstelöjtnant Sundström vid Arme'tygförvaltningen.
I förenklingssyfte plockades klättervinkeln bort på den femte varianten av Negercykeln men ändå kunde maskinen ta sig fram på i stort sett "grumligt vatten".
![]() |
Den sjätte och sista varianten av Negercykeln ser ut så här och finns nu stationerad i Härjedalsfjällen där den nyttjas vid hemtransport av hemtransport av stora fiskefångster. Minst nio personer kan bekvämt transporteras samtidigt som en bandförsedd boggieband kopplas i dragkroken. På denna påhängsvagn har varierande tungt material fraktats under åren. Förare Maths Östberg. |